Musica humana: Dufay. Kosmos dźwiękowy uporządkowany

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2007 22:45
I połowa XV w. przyniosła - pośród innych doniosłych zmian - narodziny renesansu. Dla muzyki był to dogodny moment dla dokonania pierwszej wielkiej syntezy elementów francuskich, włoskich i nowopoznanej wówczas muzyki angielskiej. Takiej syntezy dokonał Guillaume Dufay, łączący północną wiedzę kontrapunktyczną z włoskim poczuciem zmysłowego piękna melodii i angielskim konsonansowym smakiem brzmieniowym.
Wykształcony w znakomitym chórze katedry w Cambrai, przybył do Italii w 1420 r. , spędził tam wiele lat w służbie arystokratycznych rodów, śpiewał w kapeli papieskiej, jednak po wielu spektakularnych sukcesach powrócił w rodzinne strony jako kanonik katedry w Cambrai, gdzie rozpoczynał swą drogę życiową. Jego muzyka przeszła w tym czasie bardzo długą drogę: od bardzo zawiłych, na poły późnogotyckich młodzieńczych mszy czy spekulatywnych, zorganizowanych z matematyczną perfekcją motetów izorytmicznych, do mszy (jak ostatnia, Ave Regina caelorum) otwierających już nowe, renesansowe horyzonty dźwiękowe. Linie melodyczne - fantazyjne, arabeskowe, nabierają giętkich, naturalnych kształtów, brzmienie staje się miękkie, nasycone, trójdźwiękowe. Niesłychane bogactwo detali zostaje poddane porządkującej kontroli intelektu. Muzyka Dufaya - bardzo trudna dla wykonawców ze względu na swe walory intelektualne, ale też - wymagania czysto wokalnej natury, ma już grono wybitnych specjalistów, choćby Huelgas Ensemble, Binchois Consort czy Cantica Symphonia, których nagrań posłuchamy najbliższej audycji.
 
Zaprasza Ewa Obniska   
 
Wtorek, 30.10., godz. 22.45
Zobacz więcej na temat: kosmos
Czytaj także

Nowy cykl audycji: Musica humana

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2007 12:07
Musica humana - to zgodnie z terminologią Boecjusza - harmonia mikrokosmosu, czyli duszy i ciała (w odróżnieniu od musica mundana, czyli harmonii makrokosmosu). Nasza muzyka, przez ludzi tworzona (musica instrumentalis) jest oczywiście odwzorowaniem tych dwóch poprzednich, wyższych w hierarchii, muzyk. Czemu więc "musica humana"?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2007 12:00
Wiek XIV to wielka epoka odkryć i eksperymentów, fermentu umysłowego, poszukiwań obejmujących wszystkie dziedziny sztuki ale i filozofię.Działo się tak pomimo wielkich dokonań epoki poprzedniej, która stworzyła na wszystkich polach idealne wzorce. Tymczasem wiek XIV odwraca się od tego, wiele z nich neguje, inne przetwarza na swój sposób.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: O liryce trubadurów

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2007 18:45
Liryka trubadurów - pierwsza w dziejach nowożytnych sztuka absolutnie świecka, podporządkowana jest jednej nadrzędnej idei - miłości dwornej (amor corteis).
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: John Dunstable i muzyka angielska

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2007 08:59
"To wydaje się być nowa sztuka, której korzenie i pochodzenie mieszczą się pośród Anglików, wśród których Dunstable jest primus inter pares" - pisał wybitny XV wieczny teoretyk Johannes Tinctoris.
rozwiń zwiń