Musica humana: Madrygał renesansowy

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2008 18:16
Madrygał renesansowy był czymś więcej niż formą czy gatunkiem, był symbolem pewnego typu obyczajowości, wykreowanej na północnych dworach włoskich, a opisanej w Dworzaninie Castiglione'a.

Obyczajowość ta pozwalała kształtować życie jako analogię do dzieła sztuki - było w nim miejsce dla uczonych rozważań, wytwornej konwersacji, przeżyć, jakie niesie obcowanie z poezją, muzyką, malarstwem. Madrygał był gatunkiem elitarnym, a powstał na fali wielkiej odnowy literatury włoskiej. Korzenie tej nowej formy były dwoiste: frottola - prosta, urocza piosenka popularna na dworach włoskich, i motet - kunsztowna kontrapunktyczna forma doprowadzona do mistrzostwa przez twórców franko-flamandzkich. Wczesne madrygały zwracają uwagę wielką melodyjnością, fakturą niezbyt zawiłą, ale już generacja następna (z wielkim Ciprianem de Rore) koncentruje się na intensywnym przekazywaniu ekspresji słów, nie rezygnując ze ścisłego kontrapunktu. Rozpoczyna się eksperymentalny nurt manierystyczny, poszukiwania harmoniczne, a także wzbogacanie słownika figur retorycznych, zbliżających bardziej jeszcze poezję i muzykę. Nigdy w muzyce dawnej żadna forma świecka nie wywarła takiego wpływu na ewolucję stylu swojej epoki: madrygał manierystyczny stanowi totalną negację estetyki i języka dźwiekowego renesansowego madrygału. Takie są choćby dzieła Gesualda da Venosa, wizjonera fascynującego po dziś dzień nie tylko słuchaczy, ale i innych kompozytorów (choćby Igor Strawiński). W audycji nagrania zespołów, specjalizujących się w interpretacji 16 wiecznych madrygałów - La Venexiana, Concerto Italiano, Doulce memoire.

Zobacz więcej na temat: dzieła sztuki Igor Strawiński
Czytaj także

Musica humana: Szkoła wenecka

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2008 22:45
Szkoła wenecka, której fundatorem był wybitny Flamand Adrian Willaert, to przykład muzyki bardzo oryginalnej, stanowiącej widomy znak potęgi i znaczenia Najjaśniejszej Republiki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Hiszpania

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2008 23:18
II połowa XVI w. to w Hiszpanii szczyt "złotego wieku" na polu kultury: w malarstwie, muzyce, literaturze.To apogeum hiszpańskiego renesansu, choć zarazem zaczyna się jego schyłek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Muzyka w przedrewolucyjnej Anglii

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2008 22:45
Anglia wkracza w wiek XVI wciąż jeszcze zapatrzona w ideały estetyczne późnego gotyku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Złoty wiek muzyki w Elżbietańskiej Anglii

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2008 10:15
Epoka Elżbietańska miała kluczowe znaczenie dla kształtowania się świadomości narodowej Anglików. To m.in. wspaniała epoka dramatu i muzyki, bogata w talenty, jakimi nie mogły się poszczycić (w podobnej kondensacji) inne kraje Europy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Szkoła paryska

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2008 13:46
Francja wchodzi w wiek XVI z najlepszymi zapowiedziami na przyszłość: kraj odbudowuje się po klęskach Wojny Stuletniej, wzmacania się władza królewska, pomnaża bogactwo miast.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musica humana: Złoty wiek muzyki angielskiej

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2008 12:49
W XVI w. muzyka angielska przeżywała "złoty wiek" swego rozwoju. Zainteresowanie królowej i dworu, a także bogatego mieszczaństwa przekładało się na wielostronną, niesłychanie bogatą twórczość, wśród której wyjątkowo istotne miejsce zajmowała muzyka instrumentalna.
rozwiń zwiń