Wspaniały Bach i diaboliczny Paganini

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2011 11:52
Młodzi artyści z Korei Południowej, Japonii, Rosji i Polski, uczestnicy Konkursu Wieniawskiego, opowiadają o emocjach związanych z występem.
Audio
  • So-Young Yoon zachwyca dojrzałością i obyciem estradowym
  • Wypowiedź So-Young Yoon
  • Maria Włoszczowska o swoich ulubionych kompozytorach i o skrzypcach Panormo, na których występuje na Konkursie
  • Recenzja występu Lisy Izumi
  • O występie Aylena Pritchina z Rosji
  • Małgorzata Wasiucionek o swoim ulubionym repertuarze i o swojej wizji Bacha

Za nami drugi dzień przesłuchań I etapu XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Pojawili się już pierwsi faworyci.

So-Young Yoon z Korei Południowej dała znakomity recital, perfekcyjny intonacyjnie i artykulacyjnie, ale przede wszystkim satysfakcjonujący artystycznie. Koreanka na estradzie czuła się jak ryba w wodzie – objawiła się une bête de scène. Wspaniały Bach i diaboliczny Paganini zabrzmiały na fenomenalnym instrumencie: So-Young Yoon gra na skrzypcach J. B. Guadagniniego z 1773 roku (ex Bückeburg). - Chciałabym, żeby ludzie mówili, że jestem dobrym muzykiem, a dopiero potem, że dobrą skrzypaczką - stwierdzila So-Young Yoon.

Z kolei interpretacje Marii Włoszczowskiej ujmowały szczerością i prawdą – były przemyślane i interesujące. Potrafiła odnaleźć muzykę nawet w wirtuozowskich fajerwerkach Kaprysu Paganiniego. – Nie potrafię podchodzić do tych utworów tylko jako do wyzwań technicznych. Przecież jest w nich dużo więcej – powiedziała skrzypaczka.

Lisa Izumi, jak większość uczestników, bardzo chwaliła akustykę Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Jej występ był jednak na poziomie uczniowskim – grzeczny, pozbawiony własnej wizji. Natomiast Aylen Pritchin z Rosji zachwycił wykonaniem Sonaty Ysaÿe'a, a jego Bach był niczym wyrzeźbiony w jednej bryle.

Małgorzata Wasiucionek natomiast pokazała lwi pazur w utworze dwudziestowiecznym. A Paganini Schnittkego był najjaśniejszym punktem jej programu. – Uwielbiam Schnittkego, uwielbiam muzykę współczesną – wyjaśniła swój wybór tego dzieła skrzypaczka.

Rozmawialiśmy także z Tomaszem Cyzem - redaktorem naczelnym konkursowej gazety "Głos na Wieniawskiego". Poznaliśmy kulisy powstawania tego pisma, które wydawane jest dwujęzycznie: po polsku i angielsku. "Głos" dostępny jest w Auli Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, a wkrótce pojawi się w internecie w formie plików PDF.

Kronika dźwiękowa drugiego dnia Konkursu dostępna jest tutaj.

Czytaj także

Nadchodzą wielkie przesłuchania

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2011 15:15
Nasi młodzi skrzypkowie, którzy wezmą udział w tegorocznym Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego, zdradzają, jak przygotować się do muzycznych zmagań.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Posłuchaj Konkursu Wieniawskiego w jakości 5.1 Dolby Pro Logic!

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2011 16:18
Dwójka zaprasza na transmisje wszystkich konkursowych wydarzeń w najwyższej jakości dźwięku przestrzennego Dolby Pro Logic, zrealizowanego techniką wielokanałową.
rozwiń zwiń