Kultowe postaci sceny improwizacji tańca – Julyen Hamilton, Daniel Lepkoff, Andrew de Lotbiniere Harwood, Benno Voorham, oraz Makiko Ito, Rafał Dziemidok i grupa Pracownia fizyczna spotkają się z instrumentalistami od lat uprawiającymi swobodną improwizację, wirtuozami zajmującymi się twórczością eksperymentalną, muzyką komputerową, elektroniczną, musique concrete, współczesnym jazzem. Gościć będziemy takich legendarnych muzyków jak Chris Cutler, Jerome Noetinger, Axel Dörner, Zdzisław Piernik, Szabolcs Esztenyi, a także Marek Chołoniewski, Rafał Mazur, Mikołaj Trzaska. Mocnym akcentem będzie występ hiszpańskiej grupy Aixonoespanic, a objawieniem może stać się młoda skrzypaczka Anna Zielińska. W finale słowo aktora – Bogusława Kierca.
Każde wspólne działanie powstawać będzie na oczach widzów – usłyszymy, jak rodzi się muzyka w zderzeniu z ruchem i gestem tancerzy, zobaczymy, jak różne mogą być twórcze spotkania, z których powstawać będzie wielowymiarowa przestrzeń złożona z dźwięków i gestów, koncepcji i emocji.
Zdanie Samuela Becketa – Dance first, think later. It’s the natural order – wnika w istotę poszukiwań najgłębszych motywów tańca i procesu twórczego, wskazuje na duchowy aspekt twórczości i sztuki. Improwizacja przez swoją nieprzewidywalność i zawierzenie niewiadomemu, jest zarówno wyzwaniem jak i wyzwoleniem dla współczesnej sztuki tańca, pokazuje niewyczerpane możliwości i kształtuje twórcę – człowieka otwartego na zmianę, słuchającego i uważnego. Pozwala na ciągłe przekraczanie granic i schematów. Wymaga innego podejścia do tańca, do pracy ze sobą i pracy w grupie. Szczególna obecność, uważność i zdolność do reakcji to wyjątkowe cechy improwizacji, a jej metody są zawsze wyjściem poza komponowanie ruchu, poza proces nad którym panujemy. Improwizacja jest zawsze wejściem w nieznane.
Ilona Trybuła,
dyrektor artystyczna Festiwalu SIC!
Muzyka improwizowana to kreacja bez możliwości poprawiania, powtarzania, zmiany na lepszą wersję, etc. W improwizacji jest tylko TERAZ. Jednocześnie to, co gramy jest wynikiem wielu lat przygotowań, ćwiczeń, dźwiękowych eksperymentów. Wszystko po to, aby TERAZ nie powodowało usztywnienia ze strachu, że nie dam rady, że nie będę miał żadnego pomysłu, że to co zagram będzie banalne, bez większej wartości poznawczej i estetycznej. W improwizacji nie ma czasu na analizę i przemyślane działania, myślenie jest „za wolne”, świadomość nie nadąża za muzyką …
Krzysztof Knittel,
dyrektor artystyczny Festiwalu Ad Libitum
Więcej na: www.sic.waw.pl
21 – 23 października 2010, Sala Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski
Festiwalom towaryzsyz będą warsztaty improwizacji tańca w Centrum Edukacji Kulturalnej „Łowicka”. Zapisy, informacje o warsztatach: splot2@op.pl, tel. +48 606 704 634
19 – 20 października 2010 – Julyen Hamilton, Andrew de Lotbiniere Harwood
24 października 2010 – Daniel Lepkoff
www.sic.waw.pl