Polscy pisarze patrzą na holenderskie obrazy

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2014 21:15
W "Skarbcu Nauki Polskiej" zaanonsujemy kolejną premierę serii "Monografie FNP" - pracę dr Magdaleny Śniedziewskiej "Siedemnastowieczne malarstwo holenderskie w literaturze polskiej po 1918 r.". Książka stanowi próbę monograficznego ujęcia problemu recepcji malarstwa holenderskiego złotego wieku w polskiej literaturze powojennej.
Sztuka malarska - obraz Jana Vermeera datowany na lata 1662-1665
"Sztuka malarska" - obraz Jana Vermeera datowany na lata 1662-1665Foto: Wikimedia/CC

"Widok
"Widok Delft"

O skali powziętego przez autorkę zadania świadczy to, że przedmiotem jej badań są nie tylko siedemnastowieczne obrazy holenderskie i odnoszące się do nich polskie utwory literackie, lecz także teksty dziewiętnastowiecznych pisarzy i krytyków (najczęściej francuskich), które ukształtowały tak zwany mit Holandii złotego wieku. Okazuje się, że pisarze tacy jak Czapski, Herling-Grudziński, Miłosz, Herbert, Zagajewski, Wencel - by wymienić tylko niektórych bohaterów książki - podobnie jak niegdyś Fromentin, Thoré, Balzac, postrzegają pejzaże, sceny rodzajowe, martwe natury i portrety (w tym także portrety zbiorowe i autoportrety) jako gatunki "typowo holenderskie", o Vermeerowskim "Widoku Delft" nie potrafią mówić bez odniesienia do Proustowskiego "petit pan de mur jaune", martwe natury "czytają" poprzez Chardina i Cézanne’a lub wskrzeszają mit Rembrandta-autoportrecisty, dokonującego analizy własnego "ja".

Na uwagę zasługuje również rozbudowana, szczegółowa analiza nieukończonego zbioru esejów Herberta o małych mistrzach holenderskich – Willemie Duysterze, Pieterze de Hoochu, Hendricku Avercampie, Herculesie Segersie i Pieterze Saenredamie. Autorka tropi niezlokalizowane przez Herberta cytaty, odkrywa źródła jego nawiązań, docierając do opracowań i katalogów, z których pisarz korzystał, przygotowując tom "Mali mistrzowie".

Do "Skarbca Nauki Polskiej" na rozmowę z dr Magdaleną Śniedziewską o jej książce zaprasza Katarzyna Kobylecka.

21 marca (piątek), godz. 15.00-15.30

mc

Czytaj także

Niewidzialne perły Vermeera. Obraz pełen zagadek

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2012 16:00
W obrazie "Dziewczyna ważąca perły" Jan Vermeer nadał popularnej scenie rodzajowej nowych znaczeń. Zacznijmy od tego, że szalki wagi są... puste.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co kryje "Skrzynka" van Hoogstratena

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2013 16:30
– Ten obraz powstaje tylko dzięki właściwościom fizjologii naszego oka i pewnym zniekształceniom perspektywicznym, które zastosował malarz wewnątrz tej skrzynki – mówiła dr Grażyna Bastek o obrazie holenderskiego malarza Samuela van Hoogstratena.
rozwiń zwiń