Piękne, szpetne i skuteczne - okładki polskich książek

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2014 10:00
Czy ładne okładki sprzedają się gorzej? Czy brzydota naprawdę jest skutecznym narzędziem sprzedaży? O tym będziemy mówić w środowych "Rozmowach po zmroku".
Piękne, szpetne i skuteczne - okładki polskich książek
Foto: Glow Images/East News

W projektowaniu polskich książek widoczne są teraz dwie sprzeczne tendencje - z jednej strony książki mogą i są wydawane coraz piękniej, dzięki nowym technologiom, zagranicznym inspiracjom, wykształceniu grafików. Z drugiej coraz więcej w pośpiesznym wydawaniu tytułów jest potwornej brzydoty, np. reprezentowanej przez powrót typografii i estetyki lat 90. (kicz, krzykliwość, przesada, wtórność), bylejakości, taniości - widać oszczędność, reklamową dosłowność i toporność projektów.
Wszystko powyższe dotyczy najważniejszych oficyn literackich, nie wydawnictw "taniej książki".
Walczą dwie tendencje: renesans artystycznej jakości z handlową skutecznością.
Czyj gust odzwierciedlają nowe okładkowe trendy - czy to świadoma strategia "zadośćuczynienia popularnym gustom", czy prywatne widzimisię wydawców i brak profesjonalizmu? Jak wielu wydawców świadomie zatrudnia grafików, szuka ciekawych rozwiązań? Czy mamy do czynienia z rozwojem, czy też kurczeniem albo zapaścią projektowania graficznego polskich książek? Jak wypadamy na tle Europy, ale także na tle własnej w tym zakresie historii? Jakie gatunki literackie są najlepiej opracowywane graficznie? Jakie ważne trendy i tendencje obowiązują w Europie?
I dlaczego jedynym powszechnie cenionym i chętnie zatrudnianym w Polsce grafikiem jest Przemek Dębowski, który założył oficynę Karakter reklamującą się hasłem: "Wydajemy, co nam się podoba", będącą synonimem wysokiej graficznej jakości? Dziś jest już niemal jak mistrz malarski, który zatrudnia asystentów, bo nie nadąża z tworzeniem zamówień.
Może jednak inwestowanie w piękno książek jest najlepszym sposobem na dodawanie im "wartości" i ważności w czasach, w których wydają się mało warte i szybko przeceniane?
Gośćmi "Rozmów po zmroku" będą: Przemek Dębowski, z pewnością najbardziej uznany i rozchwytywany polski grafik książkowy młodego pokolenia, Emilia Dziubak, ilustratorka, absolwentka ASP w Poznaniu, laureatka Nagrody Literackiej m.st. Warszawy za ilustracje do książki "Proszę mnie przytulić", finalistka nagrody CJ Picture Book Award w Korei, a także Krzysztof Rychter - projektant związany z W.A.B.

Na audycję zaprasza Paulina Wilk.

21 maja (środa). godz. 21.30-22.30

mc/jp

Czytaj także

Literatura młodzieżowa obiera kurs na dziewczęta

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2014 09:00
- Wśród nastolatków grupa czytających dziewcząt jest zdecydowanie większa niż chłopców. Nastąpił odwrót od pisania książek z myślą o zbuntowanych młodzieńcach - zwracał uwagę Łukasz Gołębiewski z Biblioteki Analiz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Biblioteki promieniują dobrą energią na lokalne społeczności

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2014 12:10
Współczesne biblioteki nie są już tylko miejscem, do którego chodzi się po książkę. - Organizowane są w nich np. warsztaty haftu, a młode pokolenia są wprowadzane w tradycje regionalne - o coraz prężniejszych polskich bibliotekach opowiadała Elżbieta Stefańczyk, prezes Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
rozwiń zwiń