Bariera dwunastu dźwięków

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2014 15:00
O dodekafonii - nie tylko w jej ortodoksyjnej, Schoenbergowskiej odmianie - porozmawiamy w piątkowy wieczór.
Arnold Schoenberg na portrecie Richarda Gerstla. To pioniera dodekafonii T.W. Adorno uczynił bohaterem nowej muzyki.
Arnold Schoenberg na portrecie Richarda Gerstla. To pioniera dodekafonii T.W. Adorno uczynił "bohaterem" nowej muzyki.Foto: wikipedia, domena publiczna

Europejska muzyka klasyczna zawsze istniała w przestrzeni pomiędzy teorią a praktyką. Także w XX wieku – przy całej swojej kontrowersyjnej swobodzie – nie uciekła od systemu, na co można było liczyć obserwując jej początki. Arnold Schoenberg czy Josef Matthias Hauer pisali z początku utwory atonalne, swobodne, szybko jednak zapragnęli tę swobodę skodyfikować.

W swoim podręczniku harmonii z 1910 roku Arnold Schoenberg zasugerował możliwość wykorzystania materiału wszystkich dwunastu tonów europejskiej skali temperowanej. W tym samym czasie Josef Matthias Hauer obmyślał pierwsze zasady muzyki dwunastotonowej. Pełne kompleksy dwunastotonowe pojawiają się niezależnie w utworach dadaisty Jefima Gołyszewa, kompozycjach Mikołaja Rosławca, Alfreda Caselli, Fritza Heinricha Kleina czy Mikołaja Obuchowa.
Niektórzy opisują te początki jak wyścig o palmę pierwszeństwa – jednak to Schoenberg w powszechnym mniemaniu kojarzony jest z odkryciem i opisaniem dodekafonii jako systemu, z którego wywodzi się ogromna część późniejszej muzyki europejskiej. Serializm totalny, rozwinięty po II wojnie światowej także w tych poszukiwaniach miał swoje źródło

O dodekafonii oraz relacji systemu i ekspresji. porozmawiamy w "Barierze dźwięku" z doktor Iwoną Lindstedt z Uniwersytetu Warszawskiego. Zaprasza Adam Suprynowicz.

24 października (piątek), godz. 22.30-23.00

mm/mc

Czytaj także

Warszawska Jesień: poszukiwanie dźwięku na Dalekim Wschodzie

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2014 14:00
- Muzyka współczesna doszła w pewnym momencie do ściany. Potrzebne jej były nowe inspiracje, które odnaleźliśmy w Azji - uważa znawczyni egzotycznych kultur muzycznych Maria Pomianowska. Na Warszawskiej Jesieni posłuchamy między innymi klasycznych instrumentów chińskich oraz indonezyjskiego gamelanu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kosmiczne i polskie drzewa Andrzeja Panufnika

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2014 11:00
Na Festiwalu "Chopin i jego Europa" zabrzmiało w roku jubileuszowym aż 16 dzieł znakomitego kompozytora. Szczególny był jednak pewien sierpniowy wieczór, podczas którego wykonania trzech utworów Panufnika poprowadził maestro Jerzy Maksymiuk.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Simon Steen-Andersen rozszerza granice muzyki

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2014 10:00
- W moich utworach chodzi o to, żeby elementy wizualne, czy choreograficzne, nie stanowiły osobnej, nałożonej na muzykę warstwy, tylko żeby były z nią zintegrowane. Żeby łączyła je jedna idea - mówił duński kompozytor podczas spotkania ze słuchaczami na festiwalu Warszawska Jesień.
rozwiń zwiń