"Ołtarz Portinarich" Hugo van der Goesa

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2015 16:07
Hugo van der Goes to mistrz renesansowego malarstwa, najwybitniejszy twórca drugiej generacji tzw. prymitywistów niderlandzkich.
Fragment Tryptyku Portinarich Hugo van der Goesa
Fragment "Tryptyku Portinarich" Hugo van der GoesaFoto: Hugo van der Goes (około 1440-1482) - The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. Distributed by DIRECTMEDIA Publishing GmbH.

Jego najsłynniejszym dziełem i jednocześnie jedynym nie budzącym wątpliwości co do autorstwa, jest znajdujący się w Uffizi Tryptyk Portinarich, przedstawiający Adorację Dzieciątka, zwany także "Pokłonem pasterzy".

Tryptyk został zamówiony przez bankiera Medyceuszy Tommasa Portinariego dla kościoła Sant'Egidio przy szpitalu Santa Maria Nuova we Florencji. Zamknięty ołtarz przedstawia scenę Zwiastowania wykonaną w technice en grisaille. W scenie głównej ołtarza leży Dzieciątko Jezus, a nad nim pochyla się Matka Boska. Z lewej strony widać św. Józefa, po prawej grupę trzech pasterzy, a dookoła - anioły.

Lewe skrzydło ołtarza przedstawia świętych Antoniego i Tomasza razem z donatorem – Tommasem Portinarim oraz jego synami (Antoniem i Pigellem). W tle umieszczona została scena przybycia Marii i Józefa do Betlejem. Prawe skrzydło przedstawia święte Małgorzatę i Marię Magdalenę oraz Marię Maddalenę Baroncelli, żonę Tommasa i jej córkę Margheritę Portinari.

***

Na rozmowę z dr Grażyną Bastek zapraszamy w niedzielę (5.07) w godz. 10.30-10.45. Audycję "Jest taki obraz" poprowadzi Michał Montowski.

mp/mc

Czytaj także

Giorgio Vasari – spisał żywoty artystów

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2015 06:00
Jego dziełem życia są "Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów". – Do dziś każdy, kto zajmuje się dziejami sztuki zaciąga dług wdzięczności wobec tego człowieka – podkreślała dr Bożena Fabiani.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy Gustav Klimt bał się "Złotej Adeli"?

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2015 19:00
- Wizerunek damy z wyższych sfer nie mógł być przepojony seksualnością, jednak Klimt przemycił pewien ukryty erotyzm - mówiła dr Grażyna Bastek o słynnym portrecie Adeli Bloch-Bauer.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Trzej filozofowie". Próby wyjaśnienia zagadki

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2015 10:00
- Można by złożyć wielką księgę o interpretacjach tego obrazu - mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o wieloznacznym, niepokojącym malowidle włoskiego mistrza Giorgione.
rozwiń zwiń