Händel - dworskie intrygi i biblijny rozmach

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2015 10:00
W audycji z cyklu "Między dźwiękami" porozmawiamy o biblijnym i operowym teatrze muzycznym Jerzego Fryderyka Händla.
Premiera pierwszego dopuszczonego do wykonywania w kościołach oratorium Mesjasz Hndla (zdj. Hndel na obrazie pędzla Balthasara Dennera) odbyła się 13 kwietnia 1742 roku w Dublinie, gdzie słuchało go rekordowe 700 osób.
Premiera pierwszego dopuszczonego do wykonywania w kościołach oratorium "Mesjasz" Händla (zdj. Händel na obrazie pędzla Balthasara Dennera) odbyła się 13 kwietnia 1742 roku w Dublinie, gdzie słuchało go rekordowe 700 osób.Foto: Wikipedia/domena publiczna

Jeśli chcielibyśmy ująć w syntetycznym skrócie istotę  geniuszu Händla, to na pewno zwrócilibyśmy uwagę na jego niezwykły dar myślenia kategoriami teatru. Była to cecha z gruntu barokowa – charakterystyczna dla tej epoki rozmiłowanej w silnych kontrastach, gwałtownych emocjach, grze przeciwieństw, nierzadko wręcz czarno-białych.

Händel ujawnia fascynację teatrem muzycznym bardzo wcześnie, kiedy - zamiast starać się o stanowisko organisty w jakimś protestanckim kościele w rodzinnej Saksonii – jedzie do Hamburga, by tam grać w orkiestrze operowej. Także potem, gdy udaje się w podróż do Włoch, ojczyzny opery, by tam poznawać sposoby rozwijania akcji dramatycznej i charakterystykę bohaterów operowych. Jak pojętnym jest uczniem, świadczą jego włoskie kantaty, a także pierwsze spektakularne sukcesy – oratorium "La Resurrezione" i opera "Agrippina", przyjęta z entuzjazmem podczas karnawału w Wenecji.

Angielski okres życia Händla przynosi dwie drogi realizacji jego fascynacji teatrem: to włoska opera seria i angielskie oratorium. Jego opery, bazujące na konwencji opery neapolitańskiej, ukazują nam genialną inwencję melodyczną Händla, jego niezwykłe wyczucie scenicznego "dziania się". Kompozytor okazuje się także wnikliwym psychologiem, kreślącym subtelne portrety głównych bohaterów, jeśli tylko pozwalają na to (nie zawsze najwyższych lotów) libretta.

Jeśli Händla krępowała czasami konwencja opery włoskiej, to w angielskich oratoriach, które są jego oryginalnym tworem, mógł zrealizować w pełni swoją wizję teatru biblijnego. Już nie dworskie intrygi, rycerze i książęta, a nawet postaci z czarodziejskiej feerii, a potężne konflikty całych narodów, wodzowie, królowie i prorocy, wielkie konieczności dziejowe i tragiczne fatum – to odnajduje Händel w Starym Testamencie, głównym źródle inspiracji jego biblijnych oratoriów. Pojawi się tu także bohater zbiorowy – lud Izraela – co wzbogaci dramaturgię jego dzieł o wspaniałe, pełne rozmachu, okazałości - a nierzadko gwałtownych emocji - karty chóralne.

O tym wszystkim opowiemy Państwu, sięgając po dźwiękowe przykłady z kilku najwybitniejszych dzieł Händla.

Ewa Obniska i Magdalena Łoś

***

Na audycję "Rozmowy o muzyce" zapraszamy w poniedziałek (2.02) w godz. 19.00-20.45.

mc

Czytaj także

Händel od kuchni we Wrocławiu

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2015 19:00
We wtorkowym "Kwadransie bez muzyki" opowiemy o nadchodzącej drugiej edycji Akademii Händlowskiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Akademia Händlowska. Edukacja poza systemem

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2015 14:30
– Chcemy stwarzać warunki dla rozwoju młodych talentów – mówił Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki, współorganizatora Akademii Händlowskiej.
rozwiń zwiń