Karol Hubert Rostworowski. "Dramaty z elementami teatralno-muzycznymi"

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2022 10:51
- Przynajmniej niektóre utwory dramatyczne Rostworowskiego mają właściwie charakter partytur muzyczno-teatralnych. On znakomicie operował chórami, półchórami, wprowadzał pewną polifonię. W tym sensie jego dramaty przypominają także początki teatru, teatr antyczny - mówił w Dwójce prof. Jacek Bartyzel, autor wstępu do tomu "Czerwony marsz" z wyborem dramatów Karola Huberta Rostworowskiego.
Karol Hubert Rostworowski w swoim mieszkaniu
Karol Hubert Rostworowski w swoim mieszkaniuFoto: NAC
  • W lutym minęła 84. rocznica śmierci Karola Huberta Rostworowskiego.
  • Ze względu na problematykę etyczną poruszaną w swoich utworach i katolicki światopogląd dramaturg ten był praktycznie zapomniany w okresie PRL.

Przed wojną mówiono o nim "największy po Wyspiańskim". Po 1945 roku, praktycznie aż do dziś, Karol Hubert Rostworowski prawie nie istnieje, nawet wśród znawców teatru.

W minionym roku ukazał się bardzo obszerny tom dramatów Rostworowskiego "Czerwony marsz" z podtytułem "Pisma wybrane". Znalazło się w nim 6 utworów dramatycznych pisarza z obszernym wstępem Jacka Bartyzela.

We wspomnianym wstępie czytamy: "Twórczość Karola Huberta Rostworowskiego jest nadal zapomniana i przemilczana ze względu na wrogi stosunek do tych zasad i wartości, które reprezentował: ortodoksyjnego katolicyzmu, ascetycznej moralności, patriotyzmu, idei narodowej, postawy kontrrewolucyjnej. W gruncie rzeczy milczący »zapis« na Rostworowskiego wynika z powodu tych samych »grzechów«, które obciążały jego hipotekę za czasów komunizmu, a które wyliczała Maria Czanerle: »arystokrata i polityk najbardziej wstecznego obozu, aktywny szermierz chrześcijańsko-narodowej ideologii«. Pozostaje mieć nadzieję, że niniejsze wydanie obszernego wyboru dramatów przełamie tę złą passę i przywróci dzieło »brata Huberta« współczesnej polskiej kulturze".

Karol Hubert Rostworowski. Więcej niż literatura

Duży wpływ na twórczość Rostworowskiego miały studia muzyczne, które rozpoczął w wieku 22 lat. - Studiował kompozycję i fortepian. W efekcie jego fraza poetycka, jak i operowanie przestrzenne sytuacjami dramatycznymi pokazuje ogromne znaczenie aspektu muzycznego. Dramaty Rostworowskiego to bardzo często nie jest literatura; to jest sztuka dramatyczno-teatralno-muzyczna - podkreślał prof. Jacek Bartyzel. 


Posłuchaj
27:21 Dwójka rozmowy po zmroku 8.02.2022.mp3 Największy po Wyspiańskim. Prof. Jacek Bartyzel o dramatach Karola Huberta Rostworowskiego (Rozmowy po zmroku/Dwójka) 

***

Karol Hubert Rostworowski (1877-1938) zadebiutował "Żeglarzami" w 1908 roku. Po wybuchu I wojny światowej osiadł w Krakowie, gdzie zdobył sławę wystawioną w 1913 roku w krakowskim teatrze tragedią psychologiczną "Judasz z Kariothu". W tytułowego bohatera wcielił się Ludwik Solski. Po różnych próbach i eksperymentach formalnych (dramat historyczno-psychologiczny "Kajus Cezar Kaligula", ekspresjonistyczne "Miłosierdzie", groteska "Straszne dzieci", fantazja dramatyczna "Zmartwychwstanie" i nawiązujący do współczesności "Antychryst") Rostworowski powrócił do konwencji realistycznej. 

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Prowadził: Wacław Holewiński

Gość: prof. Jacek Bartyzel (historyk idei, filozof polityki)

Data emisji: 8.02.2022

Godzina emisji: 21.30

pg

Czytaj także

Antoni Czechow. "Poetyka jego pisania zapewniła mu osobne miejsce w literaturze"

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2024 05:40
Pisarz, uznający się za dokazującego piórem lekarza, zapowiada zupełnie nowy sposób posługiwania się słowem, który sam Tołstoj, nienawidzący sztuki nowoczesnej, nazwał impresjonizmem. 164 lata temu, 29 stycznia 1860 roku, urodził się Anton Czechow, rosyjski pisarz. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Władysław Broniewski. Poeta wielokrotnie zapomniany

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2024 05:50
Jego nazwisko jest słynne, lecz twórczość należy do mniej znanych w historii polskiej literatury. Zawsze coś stało na przeszkodzie jego poezji. – W swoim życiu stanął wobec wszystkich największych wyzwań XX wieku, za co płacił wielką cenę – mówił w Polskim Radiu biograf Władysława Broniewskiego Mariusz Urbanek.
rozwiń zwiń