"Sprowadzamy pięć wymiarów do dwóch". Aleksander Laskowski i Łukasz Borowicz o książce "Rozmowy o muzyce"

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2022 08:00
- Jest to książka, która otwiera świat muzyki dla osób, które w tym świecie czują się dość nowe, natomiast dla wszystkich, którzy całe życie spędzają w muzyce, są muzykami z zawodu książka także wiele wnosi - mówił Łukasz Borowicz w audycji "Rozmowy po zmroku" poświęconej książce, w której Haruki Murakami, pisarz i eseista, rozmawia z dyrygentem Seijim Ozawą o ich wspólnej pasji - muzyce.  
Rozmowy o muzyce to cykl dialogów poświęcony wspólnej pasji artystów  muzyce
"Rozmowy o muzyce" to cykl dialogów poświęcony wspólnej pasji artystów – muzyceFoto: Shutterstock

Murakami i Ozawa są zafascynowani swoimi, zupełnie różnymi, sposobami patrzenia na muzykę. Słuchają różnych nagrań z płyt, oglądają DVD koncertów i komentując je, pozwalają czytelnikowi patrzeć na znane utwory poprzez te komentarze. Fascynująca lektura, która pokazuje niezwykłe oddanie muzyce obu mistrzów.

Popularność Murakamiego, popularność Ozawy

- Książka przede wszystkim spełnia rolę książki uniwersalnej, co, biorąc pod uwagę tematykę, która jest dość niszowa i specyficzna, jaką są szczegółowe rozmowy na temat interpretacji muzyki klasycznej i losów muzyki klasycznej w ogóle, wydaje mi się, że otwiera wiele nowych perspektyw dialogu na ten temat - opowiadał maestro Łukasz Borowicz, dyrygent, pasjonat płyt i nagrań muzycznych. - Poza tym ma, jak każdy dobry samolot, wieloobwodowy system zabezpieczeń, to znaczy z jednej strony popularność Murakamiego, a z drugiej strony popularność Seijiego Ozawy. Nie zapominajmy, że był on jednym z niewielu dyrygentów, którzy byli zaproszeni do "Muppet Show", co jest wyznacznikiem popularności - mówił.

Imponująca kolekcja winyli 

Aleksander Laskowski, dziennikarz i tłumacz, jak przyznał, ma wiele refleksji na temat książki. - Po pierwsze, niezwykle imponujące jest to, jak niezwykle osłuchanym melomanem jest Murakami, jak bogatą ma kolekcję płytową, imponującą, głównie winyli - mówił. - Dodatkowo imponuje mi również to, jaki ma porządek w tej kolekcji, jak wynika z książki, bo wszystko może od razu znaleźć (chyba że jest to element licencji poetyckiej). Wydaje mi się, że bardzo ciekawe jest decyzja, jak tę książkę zredagować i jak ją pokazać. A ponieważ miałem okazję pracować na podobnych materiałach, zarówno jako tłumacz, jak i rozmówca, wiem, jak wiele można zrobić na różne sposoby - ciągnął.

[źródło: Facebook/Wydawnictwo MUZA SA]

"Opis scenariuszowy"

Aleksander Laskowski tłumaczył także filmy dokumentalne, których bohaterem był Seiji Ozawa, jak wspomniał na antenie. - Niezwykle ciekawa [jest - red.] i, powiem szczerze, podoba mi się, decyzja Murakamiego, żeby zaproponować nam więcej nawet niż transkrypcję, ale opis scenariuszowy tego, co się dzieje. Wiemy, kiedy schorowany Ozawa sięga po ciasteczko ryżowe, czy owoc i jeszcze myli mango z innym owocem, co jest urocze, ale jednocześnie czytając to mogę sobie bez trudu wyobrazić szarpany sposób mówienia, w którym gest czy potrzeba mówienia, pokazania poprzez głos, zaśpiewania, nucenia frazy muzycznej, czy istoty dzieła muzycznego przekładana jest na tekst literacki. Sprowadzamy pięć wymiarów do dwóch. To jest niezwykle trudne - mówił na antenie Dwójki.

Czytaj także:


Posłuchaj
29:40 2022_11_03 21_29_52_PR2_Rozmowy_po_zmroku.mp3 "Rozmowy o muzyce" - Murakami i Ozawa w dialogu (Rozmowy po zmroku/Dwójka)

 

***

"Rozmowy o muzyce" to zapis sześciu rozmów, które Haruki Murakami przeprowadził ze słynnym dyrygentem Seijim Ozawą w ciągu siedmiu miesięcy od listopada 2010 do lipca 2011.

Rozmowy poświęcone są muzyce Beethovena, Brahmsa, utworom klasycznym w latach sześćdziesiątych, Mahlerowi, operom i uczeniu muzyki. Przeplatają je krótkie eseje. Dwaj miłośnicy muzyki dyskutują o różnych wykonaniach tego samego utworu, słuchając płyt z ogromnej kolekcji Murakamiego, czasami też oglądają wideo koncertów.

Ich rozmowa jest luźna, dowcipna i wesoła. Książka obfituje w liczne anegdoty o znanych artystach, opowieści o Leonardzie Bernsteinie, Herbercie von Karajanie, Arturze Rubinsteinie i wielu innych. Czasami Murakami porównuje proces pisania do tworzenia muzyki, mówi o tym, jak ważną rolę ma dla niego rytm zdań, i o własnych interpretacjach utworów i wykonań.

To przyjemna lektura, z której można się wiele dowiedzieć o muzyce klasycznej, wielkich ludziach świata muzyki, a także o dwóch sławnych rozmówcach. A miłośnikom Murakamiego dostarcza informacji o muzycznych pasjach autora i uświadamia ich głębię.

(opis pochodzi od wydawcy)

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Prowadziła: Beata Stylińska

Goście: Aleksander Laskowski (dziennikarz, tłumacz), Łukasz Borowicz (dyrygent)

Data emisji: 3.11.2022

Godzina emisji: 21.30

djr

Czytaj także

Trzy razy Donizetti

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2022 22:00
W "Tematach operowych" spotkaliśmy się z trzema mniej znanymi dziełami Gaetano Donizettiego - "Il diluvio universale", "Ugo conte di Parigi" oraz "L’assedio di Calais".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Łukasz Borowicz: moją misją jest przypominanie, że arcydzieła muzyczne nie powstawały w próżni

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2022 20:40
- To nie jest tak, że np. Beethoven stworzył swoją I Symfonię czy "Eroicę" w oderwaniu od tego, co się działo naokoło. I nie jest też tak, że Mozart napisał "Don Giovanniego", po prostu siadając do stolika i pisząc. Wszystko ma swoją przyczynę w dziełach inspirujących geniuszy - w dziełach kompozytorów dobrych - mówił w Dwójce Łukasz Borowicz. Dyrygent w piątek (8.04) przypomniał jednoaktową operę "Don Giovanni", napisaną przez Giuseppe Gazzanigi jeszcze przed Mozartem.
rozwiń zwiń