"Chantefleurs et chantefables" ("Śpiewokwiaty i śpiewobajki") to cykl dziewięciu pieśni na sopran i orkiestrę z pojedynczą obsadą instrumentów dętych skomponowany w latach 1989-90 do poezji francuskiego surrealisty Roberta Desnosa (1900-45). To drugie dzieło Lutosławskiego, po "Les espaces du sommeil", napisane do słów tego poety.
Teksty pieśni wybrane zostały ze zbioru osiemdziesięciu wierszy o kwiatach, ptakach, owadach i zwierzętach opublikowanych w zbiorze pod tym samym tytułem co kompozycja Witolda Lutosławskiego w Paryżu w roku 1955. Wiersze przeznaczone są dla dzieci.
"Nie mogę tego samego powiedzieć o napisanej przeze mnie muzyce - stwierdził kompozytor - jakkolwiek ich »dziecięcy« charakter ma w niej swoje odbicie".
Cykl pieśni "Chantefleurs et chantefables" Lutosławskiego przed Trybunałem - ZOBACZ GALERIĘ
Pierwszą wykonawczynią utworu była w 1991 roku norweska śpiewaczka Solveig Kringlebotn. Prawykonanie miało miejsce podczas londyńskich Promsów w Royal Albert Hall z udziałem Orkiestry Symfonicznej BBC pod dyrekcją kompozytora 8 sierpnia 1991 roku. 29 września tego roku utwór zagrany został po raz pierwszy w Polsce podczas finałowego koncertu Warszawskiej Jesieni. Solveig Kringlebotn wystąpiła wtedy z udziałem orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją kompozytora. Utwór wszedł do repertuaru wielu śpiewaczek, m.in. Gwendolyn Bradley i Olgi Pasiecznik. Z inicjatywy Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego powstała jego wersja na sopran i fortepian, przygotowana przez Eugeniusza Knapika w roku 2007.
Cykl sopranowych pieśni orkiestrowych "Chantefleurs et chantefables" należy do ostatniego akordu twórczości Witolda Lutosławskiego. Powstawał już po skomponowaniu "Koncertu fortepianowego", w czasie, gdy od 1988 roku szkicowany był zamysł ostatniego orkiestrowego dzieła - "IV Symfonii" ukończonej w 1992 roku. Potem w katalogu ukończonych utworów pojawi się już tylko Subito na skrzypce i fortepian (1992); w szkicach pozostanie niedokończony "Koncert skrzypcowy".
(Wykorzystano tekst ze strony Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego)
Zapraszamy na audycję Jacka Hawryluka z udziałem Ewy Szczecińskiej, Michała Klauzy i Aleksandra Laskowskiego, którzy przesłuchali kilka wykonań Chantefleurs et chantefables i wybrali - ich zdaniem - najlepsze.
115:37 2022_06_18 17_02_39_PR2_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 Witold Lutosławski i "Chantefleurs et chantefables" (Płytowy Trybunał Dwójki)
***
"Płytowy Trybunał Dwójki" to audycja, w której zaproszeni goście - krytycy muzyczni - porównują interpretacje wybranego utworu, nie wiedząc, kto jest wykonawcą.
Program składa się z czterech rund, w każdej z nich eliminujemy jedno wykonanie. Do ostatniej rundy przechodzą dwa lub trzy najlepsze, zdaniem gości, interpretacje. W finale wybieramy tę najlepszą. Dopiero po odrzuceniu dowiadujemy się, kto podpisał się pod konkretnym wykonaniem.
***
Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadził: Jacek Hawryluk
Data emisji: 18.06.2022
Godzina emisji: 17.00