- Gościem audycji "O wszystkim z kulturą" był dramaturg Marek Kochan, który niedawno wydał tom swoich tekstów zatytułowany "Dramaty intymne".
- W dramatach tych autor porusza takie tematy, jak relacje z rodzicami, relacje damsko-męskie, upływ czasu czy śmierć.
- Podczas audycji Marek Kochan przekonywał, że dobry spektakl nie może obejść się bez wyrazistego tekstu.
Marek Kochan wydał niedawno tom tekstów scenicznych zatytułowany "Dramaty intymne". Jak podkreślił, w swoich sztukach szczerze i otwarcie dzieli się swoimi przemyśleniami z czytelnikami i potencjalnymi widzami.
- Scena może być miejscem, gdzie autor, aktorzy, i reżyser dzielą się jakimiś swoimi intymnymi przemyśleniami, jakimiś treściami, które ich osobiście i głęboko dotyczą. Czy jest możliwy ciekawy teatr, który nie jest intymny, gdzie ktoś nie chce się szczerze podzielić tym, co myśli albo czuje? - przekonywał.
Tematy intymne
Marek Kochan zauważył, że określenie "intymność" może kojarzyć się prywatnością i z sytuacją pokazywania jej w mediach społecznościowych, on sam jednak temat ten postrzega nieco szerzej.
- Ten tytuł w tym sensie może być mylący, ponieważ ja nie opowiadam tutaj o intymności rozumianej tak fizjologicznie, tylko raczej o tematach, które są intymne, bo dotyczą każdego i są głębokie, czasem skrywane: o relacjach rodziców z dziećmi, o relacjach męsko-damskich, o opisywaniu czasu, o śmierci. To są dla mnie tematy, które są intymne.
Czytaj także:
Lupa, Warlikowski i Jarzyna zanurzeni w siebie
Nasz gość przyznał, że zauważa, iż nie wszyscy reżyserowie sięgają w swoich inscenizacjach po tekst uznanego autora. Dodał jednak, że jego zdaniem nie jest to właściwa droga.
- Rzeczywiście, wielu reżyserom wydaje się, że mogą stworzyć spektakl bez tekstu dramatycznego i co więcej, nie tylko im się wydaje, ale nawet to robią. Choć moim zdaniem rezultaty tego są na ogół opłakane - przekonywał.
Jak dodał, podstawą dobrego spektakl u jest mocny, wyrazisty tekst i dotyczy to nawet najznakomitszych reżyserów. Może być tak, że na styku osobowości reżysera i wyrazistości tekstu jest jakieś napięcie, ale z tego napięcia rodzi się coś twórczego - wyjaśniał.
- Jeżeli weźmiemy, powiedzmy, uznawanego do niedawna za najwybitniejszego twórcę polskiego teatru, czyli Krystiana Lupę, to jego najlepsze spektakle powstawały wtedy, kiedy mierzył się z dobrą, mocną, wyrazistą literaturą, na przykład z tekstami Thomasa Bernharda. Natomiast kiedy zaczynał zanurzać się sam w siebie i te swoje "flaki" wykładać, to było chyba gorzej. I to dotyczy też innych twórców: Krzysztofa Warlikowskiego, Grzegorza Jarzyny itd. - mówił Marek Kochan.
29:27 Dwojka_O_wszystkim_z_kultura_2024_01_11-17-30-24.mp3 Dramaturg Marek Kochan: teatr potrzebuje tekstu (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
Krawcowa zamiast dramaturga
Jak podkreślił nasz gość, "teatr potrzebuje tekstu i ten teatr, który chce powstawać bez tekstu, rzadko jest teatrem ważnym, wybitnym, zajmującym".
- Moment, w którym reżyser w teatrze chce uciec od tekstu i myśli, że zaprosi cały personel techniczny, krawcowe, stolarzy itd., i oni wszyscy opowiedzą, jak to im się ciężko żyje i że z tego powstanie wybitny spektakl - no nie, to tak nie jest - argumentował dramaturg.
Rozkwit produkcji audio
Na antenie Dwójki Marek Kochan zauważył, że przed dramaturgami rozpościerają się obecnie nowe możliwości związane z rozwojem środków przekazu i zmianami, jakie zachodzą w tym obszarze.
- Teraz rozpowszechniają się wszelkie formy audio, seriale audio, powieści audio. I tu jest bardzo duże pole do zagospodarowania, kiedy niekoniecznie musimy to oglądać, możemy tego słuchać - mówił.
***
Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą
Prowadził: Jakub Moroz
Gość: Marek Kochan (pisarz, wykładowca)
Data emisji: 11.01.2024
Godzina emisji: 17.30
mgc/pr