Instytut Teatralny - żywa skarbnica pamięci teatru polskiego

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2013 10:00
- To miejsce nie jest chłodnym urzędem do spraw teatru, ale ośrodkiem, który ma stymulować polskie życie teatralne na bazie dokumentacji i zbiorów. To od 10 lat staramy się robić - mówił w Dwójce dyrektor Instytutu Teatralnego Maciej Nowak.
Audio
  • 10-lecie Instytutu Teatralnego - audycja z udziałem Doroty Buchwald, Macieja Nowaka i Wojciecha Majcherka (Rozmowy po zmroku/Dwójka)
Logo Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego
Logo Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa RaszewskiegoFoto: (mat. promocyjne)

Trzydzieści publikacji, konkursy, festiwale, program promujący teatr wśród mieszkańców małych miejscowości "TEATR POLSKA" to tylko niektóre z osiągnięć Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Pretekstem do stworzenia placówki, w dniu 25 czerwca 2003 roku, stała się dramatyczna sytuacja, w jakiej znalazła się kolekcja teatraliów gromadzonych przez dziesiątki lat przy Związku Artystów Scen Polskich. - W momencie katastrofy spowodowanej złą lokatą pieniędzy w obligacje Stoczni Szczecińskiej, dokonaną przez ZASP, ta kolekcja została zagrożona - wspominała w "Rozmowach po zmroku" Dorota Buchwald. - Mieliśmy dwa wyjścia: albo się poddać i ją rozproszyć, albo zacząć myśleć do przodu. W ten sposób przywołaliśmy nienową w końcu ideę stworzenie Instytutu - opowiadała.

W efekcie starań grupki teatrologów powstało miejsce, które jest nie tylko archiwum polskiego teatru, ale też biblioteką, wydawnictwem i ośrodkiem powstawania idei teatrologicznych. - Instytut jest zaczynem do myślenia o teatrze współczesnym, jest miejscem integrującym różne nurty działające w teatrze. Od początku był pomyślany jako twór wielobarwny - wyjaśniała Dorota Buchwald, kierująca w Instytucie Działem Dokumentacji.

W gmachu placówki znajduje się dziś największe w Polsce archiwum tematyczne gromadzące dokumentację współczesnego teatru. Do dyspozycji wszystkich jest olbrzymi zbiór artykułów prasowych, recenzji, zdjęć, programów teatralnych, afiszy, plakatów, dokumentów związanych z działalnością poszczególnych scen. W czytelni Instytutu można znaleźć teczki z wycinkami prasowymi dotyczącymi pracy poszczególnych artystów, edycji festiwali teatralnych i filmowych, oraz szkół teatralnych.

- To jedyne miejsce tego typu w Polsce - podkreślał dyrektor Maciej Nowak. - Dzięki niemu udaje nam się łączyć badaczy z twórcami, co jest jednym z czynników decydujących o wyjątkowości naszego instytutu - zauważył.

Więcej o dokonaniach tej instytucji, trudnych decyzjach i planach na przyszłość w nagraniu audycji.
Audycję przygotował Jacek Wakar.

bch

Zobacz więcej na temat: edukacja jubileusz TEATR
Czytaj także

Tu i teraz. Polski teatr bez kostiumów

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2013 08:56
- Teatr daje możliwość złapania dystansu do rzeczy, którą się widzi - mówiła reżyserka Natalia Korczakowska. Sztuk kostiumowych na naszych scenach jest niewiele. Co to oznacza dla polskiego teatru? Rozmawialiśmy o tym w Dwójce z reżyserami i teatrologami.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Krzysztof Nazar – mistrz teatralnych widowisk

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2013 12:20
Ksiądz Marek tonący w strugach deszczu i błocie, płonący chochoł w ”Śnie srebrnym Salomei” czy sad pachnący dojrzałymi jabłkami w operze "Napój miłosny" – niezwykłe dzieła teatralne Krzysztofa Nazara oraz samego twórcę wspominać dziś będziemy w ”Rozmowach po zmroku".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Agata Duda-Gracz: "Porcelanka" to moja rozmowa z Szekspirem

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2013 10:30
- Nie mam poczucia, że dorosłam do Szekspira. Po prostu jestem niecierpliwa. Stwierdziłam, że chcę z nim gadać pomimo całej mojej niewiedzy - mówiła o nagrodzonym spektaklu "Każdy musi kiedyś umrzeć, Porcelanko" jedna z najciekawszych polskich reżyserek teatralnych.
rozwiń zwiń