Wszystkie twarze Anny Bilińskiej

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2021 08:30
Od 26 czerwca br. trwa w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawa twórczości Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej (1854-1893). Właśnie ta prezentacja była pretekstem do rozmowy o wybitnej artystce malarce z jedną z kuratorek wystawy, Renatą Higersberger.
Z prawej strony: Anna Bilińska Murzynka 1884, Muzeum Narodowego w Warszawie, obraz odzyskany w 2012
Z prawej strony: Anna Bilińska "Murzynka" 1884, Muzeum Narodowego w Warszawie, obraz odzyskany w 2012Foto: PAP/Tomasz Gzell

W audycji opowiadaliśmy o krótkim życiu (także tym uczuciowym) artystki, która żyła ledwie 39 lat, o jej latach nauki u Wojciecha Gersona i w Academie Julian, niezwykłej karierze, uznaniu, jakie zdobyła we Francji, Anglii i innych krajach Europy, o nagrodach i wspaniałych recenzjach.


Posłuchaj
29:22 Rozmowy po zmroku Dwójka 5 lipiec 2021 21_29_57.mp3 Rozmowa o wystawie twórczości Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej (Rozmowy po zmroku/Dwójka)

Anna Bilińska urodziła się w 1857 roku w Złotopolu na Ukrainie, miejscowości nadgranicznej położonej na dalekich kresach Rzeczpospolitej. Jej ojciec Jan był szanowanym i oddanym lekarzem. Wraz z całą rodziną przeniósł się w głąb Syberii, gdzie opiekował się polskimi zesłańcami. - Jego działalność owiana jest tajemnicą - opowiadała kuratorka. - Nie pojawia się w żadnej z notatek Anny Bilińskiej, która dość skrupulatnie opisywała swoje życie - dodała.


Sofonisba Anguissola, Gra w szachy PAP 1200.jpg
"Gra w szachy" Anguissoli. Szachownica pełna znaczeń

W 1875 roku Anna razem z matką przyjeżdża do Warszawy, gdzie pobiera nauki u Wojciech Gersona. - To było wyjątkowe miejsce, szczególnie dla kobiet, bo były to czasy, kiedy nie mogły one uczęszczać do szkół, także korzystać z zajęć w Szkole Rysunkowej Wojciecha Gersona - zaznaczyła Renata Higersberger. 

- Gerson prowadzi szkołę, która była kuźnią najzdolniejszych artystów XIX-wiecznych, naszego panteonu, ale równocześnie organizuje pracownię, do której uczęszczają chętne, zdolne kobiety - mówiła kuratorka. - U Gersona potrzeba założenia takiej szkoły wynikała z faktu, że sam miał dwie uzdolnione córki - dodała.

Czytaj także:

Kolejnym krokiem na jej artystycznej drodze był Paryż i Academie Julian, gdzie rusza z koleżanką Zofią Stankiewiczówną. - Bilińska korzystała z absolutnie wszystkich form nauki. Bardzo długo trwał jej romans z akademią - zauważyła Renata Higersberger. 

Z kuratorką wystawy rozmawialiśmy także o samej wystawie. O tym, jaką część dorobku Bilińskiej możemy na niej zobaczyć i dlaczego niektórych obrazów nie udało się "ściągnąć" do Warszawy, o dokumentach, które są częścią ekspozycji, czy technikach malarskich, z których korzystała artystka. Wspomnieliśmy też o tym, jaki był związek Anny Bilińskiej z najsłynniejszym polskim kolekcjonerem, hr. Ignacym Korwin-Milewskim.

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Prowadził: Wacław Holewiński

Gość: Renata Higersberger (kuratorka wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie) 

Data emisji: 5.07.2021

Godzina emisji: 21.30


Czytaj także

"Wóz z sianem". Wielki tryptyk mistrza Boscha

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2021 15:00
"Wóz z sianem" to pierwszy z trzech wielkich tryptyków Hieronima Boscha. Namalował go na zlecenie Bractwa Wspólnego Życia w Antwerpii, które za cel miało odnowę cnotliwego życia chrześcijańskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Matka Boska Czuła. Obraz Andrei Mantegni

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2021 14:00
Madonna z Dzieciątkiem dorównuje skalą rzymskiej architekturze w tle. Pogańska świątynia rozpada się, dając miejsce nowej wierze. Postacie narysowane są piórkiem i tuszem, a tło wykończone temperą.
rozwiń zwiń