Poezja bólu. Olśniewająco mroczny Aleksander Wat
- Przedmiotowość czy też materialność tego świata - mówił gość Dwójki - jest prowincjonalna, związana z naturą, z polskim pejzażem. Natomiast jego emocjonalność wiąże się z szeptem, magią, lękiem.
Prof. Zieniewicz przypomniał o charakterystycznym dla Czechowicza pisaniu "ściszonym głosem". – On nie mówi normalnie, tylko w sposób magicznym, kropluje słowa. Albo żeby odgonić myśl o śmierci, albo dać wyraz jakiemuś mistycznemu zjednoczeniu z pejzażem. Nikt tak nie pisał w poezji polskiej, takim półsennym szeptem, który przypomina modlitwę - podkreślił badacz.
Józef Czechowicz to jednak nie tylko poeta. Dzięki zebranym w dziewięciu tomach "Pismom zebranym", które ukazały się nakładem UMCS pięć lat temu, możemy poznać jego prozę, dramaty, słuchowiska, scenariusze filmowe, prace psychologiczno-filozoficzne czy prace translatorskie.
Był pierwszym tłumaczem poezji Eliota i Blake'a, przekładał fragmenty "Ulissesa" Joyce'a, czytał "Finnegans Wake". O tych rozległych zainteresowaniach, o "Czechowiczu eksplodującym" również mówili goście audycji.
***
Tytuł audycji: Strefa literatury
Przygotowały: Anna Lisiecka i Kinga Michalska
Goście: dr Jarosław Cymerman, dr Aleksander Wójtowicz (literaturoznawcy, UMSC), prof. Andrzej Zieniewicz (literaturoznawca, UW), Piotr Matywiecki (eseista i poeta), Włodek Pawlik (kompozytor, pianista jazzowy)
Data emisji: 18.03.2018
Godzina emisji: 20.00
jp/bch