Burzliwe losy Teatru Narodowego. Mija sto lat od jego odrodzenia

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2024 12:08
- Widzowie Teatru Narodowego powinni być wdzięczni Janowi Englertowi za to, że dbał o urozmaicenie repertuaru - oceniła w Dwójce obecną kondycję narodowej sceny prof. Barbara Osterloff, historyk teatru. Ekspertka opowiedziała także o historii teatru, który 100 lat temu został odrodzony po latach zaborów.
Teatr Wielki na początku XX wieku
Teatr Wielki na początku XX wiekuFoto: Polona.pl/domena publiczna

Niemal niezauważona minęła 100. rocznica odrodzenia Teatru Narodowego. Choć Teatr Narodowy powstał w 1765 roku, to przez zawirowania historyczne nie zawsze mógł działać. Inauguracyjny wieczór po odzyskaniu niepodległości odbył się Teatrze Narodowym 3 października 1924 roku. Co działo się przez to stulecie z najważniejszą polską sceną? Czy jego dzieje to naprawdę 100 lat? A może należy mówić raczej o latach 79? Czy więc 100=79?


Posłuchaj
29:46 _PR2 (mp3) 2024_11_26-22-30-12.mp3 Prof. Barbara Osterloff o Teatrze Narodowym (Rozmowy po zmroku)

Teatr Narodowy i ciągłość historii

Prof. Barbara Osterloff, oceniła, że pomimo przerw w działaniu tej instytucji można mówić o jej ciągłości. - Ważne jest poczucie ciągłości idei, wyobrażeń i treści, które wpisują się dzisiaj w pojęcie Teatru Narodowego. Kiedy Osterwa objął Teatr Narodowy kierował się zasadą, w której łączyły się dwie perspektywy - powiedziała.

- Pierwsza to przekonanie, że literatura jest twórczością, którą Teatr Narodowy powinien promować i pielęgnować. Niesłychanie ważną rzeczą jest też język. Polszczyzna jest tą dziedziną, która wymaga specjalnej troski i pochylenia się oraz nawiązywania dialogu z widownią - zaznaczyła.

Gmach Teatru Wielkiego w 1928 roku Gmach Teatru Wielkiego w 1928 roku

Odrodzenie teatru

Po odrodzeniu Teatru Narodowego w 1924 roku scena miała kilka przerw w swojej działalności. Poza okresem II wojny światowej przerwę wymusił pożar w 1985 roku. Wówczas teatr miał 12 lat przerwy. - Ciągłość Teatru Narodowego była przerywana krzywdami historii, które nas dotykały. Teatr przestawał grać, nie raz był odbudowywany. Spójrzmy jednak na okres dwudziestolecia międzywojennego i na spektakle, które wpisały się w naszą historię - stwierdziła prof. Osterloff.

Po przerwie spowodowanej pożarem Teatr w 1997 roku poprowadził Jerzy Grzegorzewski.- Jego teatr nie był od początku akceptowany. Miał wielu oponentów. Był teatrem wizjonera i artysty, który chciał też mówić o sytuacji artysty w XX wieku. Robił to przede wszystkim sięgając do Wyspiańskiego - przypomniała historyk teatru.

Współczesny Teatr Narodowy i jego przyszłość

Od 2003 roku dyrektorem artystycznym Teatru Narodowego jest Jan Englert. Prof. Barbara Osterloff podkreśliła jego wpływ na tę scenę. - Widzowie Teatru Narodowego powinni być wdzięczni Janowi Englertowi za to, że dbał o urozmaicenie repertuaru. Były różne lata i okresy powodzeń i niepowodzeń przedstawień, ale miał odwagę wprowadzania młodych reżyserów do teatru - powiedziała.

Czytaj także:

Profesor zapytana o życzenia i wymagania wobec Teatru Narodowego na przyszłość odpowiedziała krótko: - Wymagajmy, żeby teatr odpowiedział swoim profilem na pytanie, po co nam Teatr Narodowy. On jest nam potrzebny. Może nawet szczególnie w dzisiejszych czasach - powiedziała.

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku

Prowadzenie: Tomasz Mościcki

Gość: prof. Barbara Osterloff (historyk teatru)

Data emisji: 26.11.2024

Godz. emisji: 22.30

pg/dz

Czytaj także

Inspicjent, perukarz i stolarz. Odkrywamy tajemnice Teatru Narodowego

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2023 13:33
Czym zajmuje się inspicjent? W jaki sposób budowana jest scenografia? Do czego służy winda towarowa? Odpowiedzi na te pytania, podczas spaceru po Teatrze Narodowym w Warszawie, szukała Martyna Podolska. Wszystko w związku z obchodzonym 27 marca Międzynarodowym Dniem Teatru. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jan Englert. "Amatorszczyzny nie wpuszczam do Teatru Narodowego"

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2024 05:50
"Jako dyrektor konsekwentnie powierza reżyserię młodym twórcom, dba o reprezentatywność repertuaru, w którym dramaturgia współczesna spotyka się z dawną i najdawniejszą, ale przede wszystkim o najwyższą jakość artystyczną spektakli" – pisze o Janie Englercie historyk teatru prof. Barbara Osterloff na portalu Encyklopedia Teatru Polskiego.
rozwiń zwiń