Boris Vian (którego 60. rocznica śmierci mija dokładnie 23 czerwca) za dnia był inżynierem pracującym we Francuskim Stowarzyszeniu Normalizacyjnym, wieczorami jazzmanem szalejącym z trąbką w klubach muzycznych. Pisał skandalizujące i szalone powieści, wiersze, dramaty, opery, piosenki (ponad 500!), był tłumaczem, aktorem, wynalazcą, malarzem i krytykiem muzycznym.
Wzbudzał zainteresowanie i zachwyt paryskiego świata artystycznego jako książę Saint Germain des Pres, brylując w licznych kawiarniach w towarzystwie Alberta Camusa, Jeana-Paula Sartre’a, Simone de Beauvoir i Juliette Greco. Udzielał się w kabarecie, był członkiem tajemniczego stowarzyszenia – Kolegium Patafizycznego, organizował także tzw. surprise-parties, czyli przyjęcia-niespodzianki, w czasie których mogło się zdarzyć wszystko. Jego twórczość odzwierciedlała wszystkie dylematy egzystencjalizmu, ale największą sławę przyniosły mu parodie amerykańskich powieści sensacyjnych. Udało mu się obrazić pół Paryża, zmarł podczas prapremiery filmu będącego ekranizacją jego własnej powieści.
Jaki wpływ na twórczość Viana miała literatura i kultura amerykańska, a jak on sam wpłynął na rozwój francuskiej muzyki rozrywkowej? Dlaczego Vian był pisarzem, który wyprzedzał swoją epokę? Które aspekty jego pisarstwa cenimy dziś najbardziej oraz jakie wyzwania stawiają przed tłumaczami różne formy jego twórczości? Wyjaśnimy też, dlaczego Vian mógłby zostać patronem dzisiejszych hipsterów? Która z jego powieści została napisana w wyniku zakładu z sąsiadem? Do jakiej literatury nawiązuje Vian, opisując "pianoktajl" - instrument służący do komponowania... drinków? O tym w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: Strefa literatury
Prowadziła: Kinga Michalska
Goście: Marek Puszczewicz, dr Dariusz Dziurzyński, Barłomiej Chaciński
Data emisji: 23.06.2019
Godzina emisji: 21.00
jp/pg