Antonina Gordon-Górecka. Majestat pełen ironii

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2015 17:35
O aktorce w kolejnej audycji "Radiowe kreacje mistrzów" Iwona Malinowska porozmawia z historyk teatru Joanną Godlewską.
Antonina Gordon-Górecka w telewizyjnej inscenizacji sztuki  Złoty Sznur Sidneya Howarda w reżyserii Wandy Laskowskiej
Antonina Gordon-Górecka w telewizyjnej inscenizacji sztuki "Złoty Sznur" Sidneya Howarda w reżyserii Wandy LaskowskiejFoto: TVP/PAP- Zygmunt Januszewski

Antonina Gordon-Górecka była aktorką teatralną, telewizyjną i radiową, w mniejszym stopniu filmową, nie miała bowiem do kamery szczęścia. Była postawna, majestatyczna, miała charakterystyczny głos - trudny, ale potrafiła go mistrzowsko modulować, w zależności od charakteru postaci, które grała.

Absolwentka przedwojennego Instytutu Sztuki Teatralnej w 1941 r., zadebiutowała rolą Kasi w "Weselu" w reżyserii Jacka Woszczerowicza w Teatrze Wojska Polskiego. Potem grywała w teatrach Katowic, Łodzi (m.in. Salomeę w "Horsztyńskim" Słowackiego) i wreszcie Warszawy: w "Ateneum" zagrała słynną Yermę w dramacie Federico Garcia Lorki. Od 1958 - w Teatrze Współczesnym. Do historii  przeszła jej rola w sztuce "Kto się boi Virginii Voolf".

Cechą charakterystyczną aktorstwa Gordon-Góreckiej była oszczędność środków, wydobywanie różnych odcieni ról jakby mimochodem. Była mistrzynią ironii i sarkazmu.

Z ról telewizyjnych warto pamiętać ją z "Profesji pani Warren" G. B. Shawa. Z Teatrem Polskiego Radia rozpoczęła współpracę, gdy tylko pojawiła się w Warszawie. W audycji usłyszą Państwo fragmenty jej ról głównie w wielkim repertuarze - bo te przeważały, jak choćby tytułowa "Panna Rosita" w sztuce Lorki czy Idalia w "Fantazym" Słowackiego. Zdarzały się jednak też kreacje w repertuarze współczesnym, jak Liesel w "Niemcach" Kruczkowskiego czy jedna z bohaterek słuchowiska Ireneusza Iredyńskego "Przed prelekcją".

***

Na "Radiowe kreacje mistrzów" zapraszamy w piątek (11.12) w godz. 22.30-23.00. Audycję poprowadzi Iwona Malinowska.

mc/bch

Czytaj także

Janusz Gajos obserwuje ludzi

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2015 13:00
- Dzieje się to zupełnie poza mną. Te obserwacje - sposób mówienia, chodzenia - gdzieś się notują, w jakimś zakątku pamięci - mówił Janusz Gajos o jednym ze źródeł aktorskiej sztuki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jerzy Trela: nie marzyłem o tym, by być aktorem

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2015 15:21
– W czasach liceum fascynowała mnie raczej iluzja i maszyneria teatru. Myślałem o scenografii – mówił aktor, a zarazem bohater książki "Trela" Beaty Guczalskiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wielkie Splendory i miłosne wyznania laureatów

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2015 19:30
Twórcy uhonorowani przez Teatr Polskiego Radia opowiedzieli w Dwójce o swojej wieloletniej przygodzie z Polskim Radiem, ale też o wielkim uczuciu, z którego zrodziła się ta współpraca.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Udręka życia". Intymna awantura w małżeńskim łożu

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2015 16:30
– To nie jest oczywista historia. Hanoch Levin opowiedział ją w bardzo dotkliwy sposób – mówiła Anna Wieczur-Bluszcz, reżyser premierowego słuchowiska Dwójki.
rozwiń zwiń