Michał Znaniecki: małe błędy prowadzą do nowych, wspaniałych odkryć

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2024 21:15
- Teatr polega na sztuce improwizacji we wspaniałej strukturze, czyli klatce. Budujemy klatkę, a potem każdy może być wolnym artystą, bo dialog z publicznością jest codziennie inny - mówił w Dwójce Michał Znaniecki, reżyser, scenarzysta i pedagog.
Michała Znanieckiego fascynują w operze trudności i wyzwania
Michała Znanieckiego fascynują w operze trudności i wyzwaniaFoto: Artur Reszko/PAP
  • Sam o sobie mówi, że pracuje w złotej klatce.
  • Jego najnowsza premiera to "Don Giovanni" Mozarta w Operze Śląskiej w Bytomiu.
  • O sile i znaczeniu opery w audycji "O wszystkim z kulturą" rozmawialiśmy z Michałem Znanieckim.

Niewiele brakowało, a zostałby naukowcem. Wygrała jednak fascynacja teatrem. Przede wszystkim operowym. W operze fascynują go trudności i wyzwania. Komplikacje go mobilizują i napędzają.

Michał Znaniecki uczy, żeby spodziewać się niespodziewanego

- Jestem właśnie po zajęciach na Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie uczyłem śpiewaków, jak być otwartym na jakąkolwiek zmianę tego, co sobie wypracowali przez miesiąc. Nagle wchodzą na scenę i pojawia się kot. Co z nim zrobić? Kota widzi publiczność i żeby jej udowodnić, że ten kot jest przewidziany, musimy natychmiast go ograć - podkreślał Michał Znaniecki.

Reżyser widzi wszystko

Sama premiera to moment, kiedy - jak mówił - traci wpływ na bieg wypadków. Dlatego nie ogląda własnych przedstawień, a raczej ogląda, ale tylko do pierwszego błędu

- Jestem nauczony, że nie mogę zostać dłużej na sali, bo nie mogę już interweniować, nie mogę nikomu pomóc ani nikogo uratować. Jest mi wyłączany mikrofon, którym posługuję się podczas ostatnich prób - tłumaczył gość Dwójki.


Posłuchaj
31:39 Dwójka OWZK 21.06.2024.mp3 Michał Znaniecki o sile i znaczeniu opery (O wszystkim z kulturą/Dwójka) 

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Michał Znaniecki (reżyser, scenarzysta, pedagog)

Data emisji: 21.06.2024

Godz. emisji: 17.30

pg/wmkor

Czytaj także

Andrzej Dobber: urodziłem się, żeby śpiewać

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2023 18:00
- Z Wikipedii wynika wprawdzie, że zacząłem śpiewać w 1985 roku, brakuje więc dwóch lat do jubileuszu czterdziestolecia. Prawda jest natomiast taka, że w tym roku rzeczywiście mija 40 lat jak stanąłem na scenie. Jeszcze jako student śpiewałem w Filharmonii Krakowskiej i Operze Krakowskiej - mówił w specjalnej audycji świątecznej Andrzej Dobber, jeden z najwybitniejszych współczesnych barytonów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Manekiny" wg Schulza wracają do Opery Wrocławskiej. Kamila Siwińska: to dzieło wspaniałe

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2024 19:00
- Po tylu latach wnikamy w ten świat Schulza ponownie, filtrujemy go przez współczesną rzeczywistość i jej problemy i okazuje się, że ta głębia jest tam nadal, tak literacka, jak i muzyczna - tak o operze "Manekiny" mówiła w Dwójce reżyserka i scenografka Kamila Siwińska.
rozwiń zwiń