- Nigdy nie pracowałem z miernotami, zawsze pracowałem z wielkimi artystami i co więcej, byłem przez tych ludzi uznawany za równorzędnego - mówił w archiwalnym nagraniu Andrzej Kreutz-Majewski. Był twórcą około 160 scenografii w teatrach operowych i dramatycznych. W Dwójce artystę wspominali Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, oraz Agnieszka Koecher-Hensel, historyczka teatru.
49:14 OWZK Andrzej Kreutz-Majewski 2024_09_19 19-11-07.mp3 "Nigdy nie pracowałem z miernotami" - 90. rocznica urodzin Andrzeja Kreutza-Majewskiego (O wszystkim z kulturą/ Dwójka)
Wrażliwy, wielki artysta
- Żegnamy artystę wielkiego, ambasadora polskiej kultury, wizjonera sceny - mówiła prof. Barbara Osterloff, wspominając o artystycznych dokonaniach wybitnego scenografa. Dziennikarz Polskiego Radia Andrzej Matul wspominał Andrzeja Kreutza-Majewskiego jako osobę, która przy bliższym poznaniu była wyjątkowo wrażliwa. Dodał, że Kreutz-Majewski był jednym z najwybitniejszych scenografów na świecie. Jego prace zdobiły najważniejsze sceny na świecie.
Czytaj także:
"Elektra" w Operze Paryskiej
Jego najbardziej znacząca realizacja to "Elektra" w Operze Paryskiej. - Dość długa droga przed tym, który dobije progu tej świątyni sztuki - opowiadał. - W czasie prób bardzo zeszczuplałem. W garderobie przyfastrygowano mi pośpiesznie smoking. Na scenie potknąłem się na swoim własnym podeście. W pewnym momencie poczułem, jak trzasnęły na mnie te fastrygi, i portki nie dość pewnie zaczęły się na mnie zachowywać... - opowiadał Andrzej Kreutz-Majewski w "Notatniku Dwójki".
Andrzej Kreutz-Majewski
Kreutz-Majewski ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych (1959) i Akademię Sztuk Pięknych w Rzymie (1962). Był wybitnym scenografem, twórcą około 160 scenografii w teatrach operowych i dramatycznych Polski i świata.
Najbardziej znaczące realizacje zagraniczne artysty to "Samson i Dalila" Saint-Saënsa (Opera w Kolonii), opery Richarda Straussa: "Salome" (Covent Garden w Londynie) i "Elektra" (Opera Hamburska, Opera Paryska, Teatro Sao Cárlos), "Gra w zabijanego" Ionesco (Burgtheater w Wiedniu), "La Passione" (Piccolo Teatro di Milano), "De temporum fine comoedia" Orffa (Festiwal w Salzburgu), "Dafnis i Chloe" Ravela (Bühnen der Stadt Bonn), "Jeremiasz" Ebena (Národni Divadlo w Pradze) oraz "Don Giovanni" Mozarta (Théatre Municipal w Luksemburgu). Był laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień.
***
Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą
Prowadziła: Katarzyna Sanocka
Goście: Waldemar Dąbrowski (dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej) oraz Agnieszka Koecher-Hensel (historyczka teatru)
Data emisji: 19.09.2024
Godz. emisji: 19.10
pg/zch/wmkor