Biennale w Wenecji. Docenienie wykluczonych czy targowisko próżności?

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2022 18:15
Trwa 59. Biennale Sztuki w Wenecji - największy międzynarodowy przegląd sztuki współczesnej. Doniesienia medialne na temat imprezy podkreślają dominację kobiet, surrealistyczne wątki, brak wystawy w rosyjskim pawilonie i nagrody dla czarnoskórych artystek. - Jednak to jest w tej chwili wielkie targowisko próżności - mówiła w Dwójce prof. Joanna Sosnowska.
59. Biennale Sztuki w Wenecji
59. Biennale Sztuki w WenecjiFoto: James Arthur Gekiere/Zuma Press/Forum
  • Trwa 59. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - La Biennale di Venezia, największa cykliczna impreza poświęcona sztuce współczesnej
  • W tym roku na wystawie głównej, której kuratorką jest Cecylia Alemani, szczególnie widoczne jest docenienie kobiet-artystek
  • Wystawa przyciąga jednak nie tylko miłośników twórczości artystycznej, ale także celebrytów czy kolekcjonerów-inwestorów, którzy sztukę traktują wyłącznie jako biznes

Na Biennale Sztuki w Wenecji składają się wystawa kuratorska, pawilony narodowe oraz imprezy towarzyszące. Główna wystawa jest wielowątkowa i obejmuje setki prac.

Surrealistki zamiast surrealistów

- We wszystkich liniach tematycznych widać przesunięcia dokonane przez kuratorkę tegorocznej edycji Cecylię Alemani - mówił w Dwójce Piotr Policht, redaktor magazynu "Szum" i portalu culture.pl. Jak zauważył, widoczne jest to m.in. na przykładzie surrealizmu. - W częściach historycznych wystawy mamy dużo prac surrealistek, nie są to natomiast bardziej rozpoznawalni męscy artyści. Podobnie jest w przypadku innych historycznych artystek związanych np. z futuryzmem włoskim, który również zdominowany był przez silne męskie postaci.

Prof. Joanna Sosnowska z Instytutu Sztuki PAN zauważyła, że weneckie biennale od początku stawiało na dostrzeżenie i docenienie wykluczonych, choć kiedyś inaczej rozumiano ten termin i nie akcentowano tego wątku aż tak silnie.

- Samo biennale w swoich początkach było wystawą dla wykluczonych. To Włosi chcieli zrobić wystawę swojej sztuki, zapraszając też artystów z całej Europy. To oni czuli się wykluczeni z głównego nurtu sztuki końca XIX wieku - mówiła.

Posłuchaj
29:18 2022_05_10 17_30_30_PR2_O_wszystkim_z_kultura.mp3 Biennale w Wenecji. Docenienie wykluczonych czy targowisko próżności? (O wszystkim z kulturą/Dwójka)

 

Celebryci w Scuola Grande di San Rocco

Profesor Sosnowska zauważa jednak, że współcześnie wystawa nabiera niepokojących rysów.

- To jest w tej chwili wielkie targowisko próżności artystów, kuratorów, kolekcjonerów, czego bardzo widomym znakiem było urządzenie gali charytatywnej na rzecz Ukrainy - przekonywała. - Gala ta, na którą zostali zaproszeni celebryci, bo nie artyści, odbywała się w Scuola Grande di San Rocco, miejscu nieprawdopodobnie ważnym dla historyków sztuki, gdzie ściany i sufity pokryte są malarstwem. Urządzono tam wielki bankiet, co moim zdaniem jest niezgodne z zasadami ochrony zabytków i dzieł sztuki. I też pokazuje, że są lepsi i ci wykluczeni, turyści, którzy na wiele dni wcześniej muszą zamawiać bilet, żeby tam w ogóle wejść.

Sztuka romska w polskim pawilonie

Tematem przewodnim tegorocznego Biennale w Wenecji jest "Mleko snów". To nawiązanie do książki surrealistycznej artystki Leonory Carrington (1917-2011), która w latach 50. XX wieku mieszkała w Meksyku. Carrington wymyślała niezwykłe historie, które ilustrowała, malując obrazy bezpośrednio na ścianach domu, a następnie w notatniku opatrzonym tytułem "Mleko snów".

W Pawilonie Polskim prezentowany jest projekt "Przeczarowując świat" Małgorzaty Mirgi-Tas. Polsko-romska artystka wykonała cykl dwunastu wielkoformatowych tkanin, które pokryły ściany Pawilonu. Układ, forma i motywy tkanin nawiązują do słynnego "kalendarzowego" cyklu fresków z renesansowego Palazzo Schifanoia w Ferrarze.

59. Biennale Sztuki potrwa do 27 listopada.

***

Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą

Prowadził: Michał Nowak

Goście: prof. Joanna Sosnowska (Instytut Sztuki PAN, autorka książki "Polacy na Biennale Sztuki w Wenecji 1895-1999") oraz Piotr Policht (redaktor magazynu "Szum" i portalu culture.pl)

Data emisji: 10.05.2022

Godzina emisji: 17.30

mg

Czytaj także

Polska wystawa na Biennale Architektury w Wenecji

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2021 11:59
22 maja otwiera się przełożone z ubiegłego roku Biennale Architektury w Wenecji, prestiżowy przegląd i konkurs projektów reprezentujących poszczególne kraje świata. W tym roku Polskę - decyzją jurorów - reprezentuje kolektyw PROLOG +1. Na temat przewodni imprezy: "Jak będziemy żyć razem?" odpowiada on projektem "Trouble in Paradise" o przyszłości życia wspólnotowego na wsi, jako samodzielnym obszarze.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Małgorzata Mirga-Tas – artystka romskiego pochodzenia będzie reprezentowała Polskę na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuk w Wenecji

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2022 15:44
Monumentalne dzieło dwunastu wielkoformatowych tkanin zatytułowane „Przeczarowując świat”, artystki pochodzenia romskiego Małgorzaty Mirgi-Tas, zostanie zaprezentowane w Pawilonie Polskim na 59. Międzynarodowej Wystawie Sztuki La Biennale di Venezia. Jedna z powstałych tkanin została zaprezentowana w tymczasowej pracowni artystki w Zakopanem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wystawa "Tamara Łempicka – kobieta w podróży" w Lublinie. Jeden z eksponatów pomoże uchodźcom z Ukrainy

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2022 11:55
Osobisty szkicownik, podróżna paletka malarska, biżuteria, torebka wieczorowa oraz fotografie – m.in. te pamiątki rodzinne Tamary Łempickiej będzie można zobaczyć od 18 marca w Muzeum Narodowym w Lublinie na wystawie "Tamara Łempicka – kobieta w podróży". Jeden z eksponatów, za decyzją prawnuczki artystki Marisy de Lempickiej, zostanie przedmiotem licytacji, z której dochód będzie przekazany na pomoc przybyłym do Lublina uchodźcom z ogarniętej wojną Ukrainy.
rozwiń zwiń