– Rozpoczynamy dziś kolejną kampanię edukacyjną, która mówi o tym, że warto inwestować w zabytki. Zabytki i historia to nasza tożsamość, nasza wspólnota, ale także ogromne szanse rozwojowe. Dbałość o zabytki, ich ochrona i konserwacja, to nasze zobowiązanie wobec polskiej pamięci i dziedzictwa narodowego, ale także element przemysłów kreatywnych, czyli nowego etapu rozwoju kultury – powiedział wicepremier prof. Piotr Gliński podczas konferencji prasowej inaugurującej kampanię Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków pt. "Warto inwestować w zabytki" w dniu 14 grudnia 2022 roku.
Kampania i wiedza
– Przygotowując kampanię, staraliśmy się dowiedzieć, co Polacy wiedzą o zabytkach. Chcieliśmy też ustalić, jak z Polakami na ten temat rozmawiać. Intuicyjnie uważaliśmy, że Polacy boją się zabytków oraz konserwatorów, uważając, że są to obiekty, które stwarzają wyłącznie problemy. Zrealizowane badania pokazały, że nasze przypuszczenia były prawdziwe tylko częściowo – mówił w Programie 3 Polskiego Radia dr Michał Laszczkowski, dyrektor Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków.
– Wiemy już, że wykształcony język tego sektora kultury jest częściowo niezrozumiały dla ogółu społeczeństwa. W naszym projekcie staramy się poruszać te kwestie i obszary, które jeszcze nie są zagospodarowane i które wymagają od nas działania. W kampanii opowiadamy także o korzyściach wynikających z inwestowania w obiekty zabytkowe – dodał gość "Klubu Trójki".
Postrzeganie zabytków w Polsce
– Na nasz projekt badawczy składa się kilka komponentów. Na grupie tysiąca osób sprawdziliśmy, jak Polacy postrzegają zabytki, jaka jest ich wiedza na ten temat oraz jakie jest poczucie tych obiektów i znaczenie dla regionu i kraju. Chcieliśmy wiedzieć, czy zabytki mają znaczenie dla miejscowości, w której się znajdują – tłumaczyła Kamila Węglarska z socjologiczno-rynkowej grupy badawczej, która jesienią 2022 roku przeprowadziła ankietę dotyczącą postrzegania zabytków przez Polaków. – Zestawiliśmy zebrane dane z perspektywą ogólnego rozumienia zabytku oraz motywacji społeczeństwa wobec tych obiektów – doprecyzowała.
Kampania "Warto inwestować w zabytki"
Minister kultury i dziedzictwa narodowego zwrócił uwagę, że z badania przeprowadzonego na zlecenie Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków wynika, że zabytki są doceniane przez Polaków. – Aż 87 proc. obywateli uważa, że dobrze zadbane zabytki w ich społecznościach lokalnych przekładają się na szanse rozwojowe, zaś 55 proc. Polaków uznaje, że czymś niezwykle ważnym jest właśnie ochrona zabytków – szczególnie zaniedbanych, zwłaszcza w okresie PRL-u. Zadaniem powołanego niedawno Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków, podobnie jak Narodowego Instytutu Dziedzictwa, jest edukowanie społeczeństwa w obszarze ochrony zabytków, ale także przygotowanie do powołania państwowej instytucji, którą chcielibyśmy nazwać Agencją Rewitalizacji – poinformował podczas konferencji prof. Piotr Gliński. Szef resortu kultury zaznaczył, że rewitalizacji wymagają m.in. niektóre miasta, takie jak Łódź, Wałbrzych, Przemyśl czy Bytom. Wskazał, że planowana Agencja Rewitalizacji zajmie się także projektami niewielkiej skali.
Warto Inwestować w Zabytki / Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Tomasz Zapert
Goście: Kamila Węglarska (socjologiczno-rynkowa grupa badawcza, która jesienią 2022 roku przeprowadziła ankietę dotyczącą postrzegania zabytków przez Polaków), dr Michał Laszczkowski (dyrektor Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków)
Data emisji: 19.01.2023
Godzina emisji: 21.08
IAR/pr/zch