Impreza potrwa od 11 do 14 sierpnia, a poprowadzi słuchaczy przez epoki, które kształtowały to ważne miasto historycznej Polski: średniowiecze, renesans, barok. Klasycyzmowi poświęcono koncert zamykający festiwal.
Festiwal w Bieczu ma postać festiwalu tematycznego: jego przedmiotem jest ożywianie historii, przemyślane wprowadzanie we właściwą przestrzeń arcydzieł z dawnych wieków. Każdego dnia można wysłuchać trzech koncertów, z których każdy poświęcony jest innej epoce. Pojawiają się najwybitniejsi twórcy polscy (obok Jarzębskiego także późnośredniowieczny Mikołaj z Radomia), a zarazem kompozytorzy o uznanej randze międzynarodowej (Johannes Ciconia, Cipriano de Rore), reprezentowane są zróżnicowane zjawiska kilku epok.
Festiwal jest jednocześnie festiwalem gwiazd, na którym gości światowa śmietanka artystów specjalizujących się w muzyce dawnej. Utwory Mikołaja z Radomia przygotuje więc Agnieszka Budzińska-Bennett, muzykę Johannesa Ciconii – uwielbiany za spektakularną teatralność swych kreacji ansambl Mala Punica Pedra Memelsdorffa. Program krążący wokół Utopii Tomasza Morusa, łączący średniowiecze z renesansem, to dzieło belgijskiego zespołu Graindelavoix, może najbardziej zadziwiającego zjawiska wokalnego ostatniej dekady. Dorobek wielkiego madrygalisty Cipriana de Rore przedstawi legendarny Huelgas Ensemble. Renesansowe tańce inspirowane polskimi rytmami i melodiami to program koncertu lutnisty z Bazylei, Michała Gondko; z kolei Hopkinson Smith, prawdziwa legenda lutni, zagra muzykę z bogatego skarbca elżbietańskiej Anglii. Wariacje Goldbergowskie Bacha wykona jeden z najwybitniejszych muzyków zajmujących się dawnymi instrumentami klawiszowymi, Andreas Staier.
W innych dziełach baroku, czy to wczesnych Jarzębskiego, czy to późnych w koncercie rozchwytywanego dziś kontratenora Xaviera Sabaty, słuchać będziemy rezydenta festiwalu – orkiestry Capella Cracoviensis pod dyrekcją Marcina Świątkiewicza oraz Jana Tomasza Adamusa, dyrektora zespołu. On też poprowadzi na zakończenie jedyny koncert klasyczny, z symfonią Haydna i słynną Mszą Koronacyjną Mozarta.
A oto festiwalowe koncerty, które zabrzmią na antenie Dwójki:
czwartek (11.08), godz. 19.30
"Sidus Preclarum" - transmisja z kolegiaty Bożego Ciała w Bieczu
Antonello da Caserta Or tolta pur me sey; Johannes Ciconia Padua, sidus preclarum, O felix templum jubila, Albane misse celitus, Con lagreme, Petrum Marcello Venetum, Merçé o morte, O beatum incendium, Venecie, mundi splendor, O virum omnimoda veneracione dignum, Ut te per omnes; Anonim Graduale: Universi te exspectant, Alleluja: Ego sum pastor bonus, Occhi piangete, Par che la vita mia
wyk: Mala Punica, kierownik artystyczny Pedro Memelsdorff
***
piątek (12.08), godz. 19.30
"Re(dis)covering Cipriano" - transmisja z kolegiaty Bożego Ciała w Bieczu
Cipriano de Rore O socii neque enim, O fortuna potens, Dissimulare etiam sperasti, Quis tuos presul, Mia Benigna Fortuna, Missa “Doulce memoire”: Sanctus & Agnus Dei, Amour me faict, Datemi Pace, Mon petit Coeur, Donec gratus eram tibi; Missa "Praeter Rerum seriem": Agnus Dei
wyk: Huelgas Ensemble, kierownik artystyczny Paul Van Nevel
***
sobota (13.08), godz. 19.00
"Utopia" - transmisja z kolegiaty Bożego Ciała w Bieczu
Jean Mouton Celeste beneficium; Josquin des Prés O admirabile commercium, Quando natus es, Stabat Mater; John Browne Stabat Mater; Thomas Ashwell Missa Ave Maria: Sanctus & Agnus Dei; Damião de Góis Surge, propera amica mea; Pierre de la Rue Absalon fili mi, Doleo super te; Jacob Obrecht Salve Regina
wyk: Graindelavoix, kierownik artystyczny Björn Schmelzer
mat.prasowe/mc/jp