Niedawno zmarł Rosław Szaybo, jeden z mistrzów polskiej szkoły plakatu; jeden z tych, którzy rozsławili nasz plakat na świecie. Co więcej, udało mu się zrobić karierę grafika-projektanta w Londynie, przy naprawdę silnej konkurencji. To powód, żeby "Klub Trójki" poświęcić polskiej szkole plakatu. Powstało o niej mnóstwo opracowań – ale badacze wciąż mają kłopot ze zdefiniowaniem tego zjawiska. W jakich latach się zamyka? Kto do niej się zaliczał?
Wszyscy zgodnie podkreślają rolę, jaką odegrał Henryk Tomaszewski, wieloletni profesor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, z którego pracowni plakatu wyszło wielu wybitnie utalentowanych grafików, nie tylko Polaków. Jednak sam mistrz z dystansem odnosił się do określenia "polska szkoła plakatu". On uczył myślenia, nie narzucał żadnego stylu. Przeciwnie, wyłapywał indywidualności, dzięki czemu każdy absolwent pracowni Tomaszewskiego miał osobny i rozpoznawalny sposób komponowania plakatów. To sprawiło, że stały się one obiektami kolekcjonerskimi. Kiedyś odkupywane za bezcen od "rozlepiaczy", obecnie mają dużą wartość. O tym, jaką miały artystyczną rangę, można przekonać się dzięki pokazom w Muzeum Plakatu w Wilanowie, pierwszej tego typu placówce na świecie.
Dlaczego polska szkoła plakatu obrosła tyloma kontrowersjami? Dlaczego, mimo że jej rozkwit przypadł na wczesny okres PRL, nie używano ich tak szeroko w celach propagandowych, jak do promocji kultury?
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Gość: prof. Mieczysław Wasilewski (były student i asystent Henryka Tomaszewskiego, spadkobierca pracowni plakatu w stołecznej ASP), Michał Warda (historyk sztuki z Muzeum Plakatu w Wilanowie), Piotr Dąbrowski (kolekcjoner i znawca polskiego plakatu)
Data emisji: 12.06.2019
Godzina emisji: 21.09
ml/gs