Warszawska Palma w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej. "Teraz jest w lepszych rękach"

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2024 13:15
- Palma nigdy nie była moją własnością, tylko symbolicznie należała do społeczności, do tkanki organizmu miasta, do Warszawy - mówiła w Dwójce Joanna Rajkowska. Autorka słynnej palmy z ronda gen. Charles'a de Gaulle'a przekazała swoje dzieło w darowiźnie, tym samym artystyczna instalacja została włączona do kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Po 22 latach obecności na rondzie de Gaullea w Warszawie najsłynniejsza palma w Polsce staje się częścią domeny publicznej
Po 22 latach obecności na rondzie de Gaulle'a w Warszawie najsłynniejsza palma w Polsce staje się częścią domeny publicznejFoto: Sisi Cecylia

Po 22 latach obecności na rondzie gen. Charles'a de Gaulle'a w Warszawie najsłynniejsza palma w Polsce staje się częścią domeny publicznej i wchodzi do kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Artystyczną instalację czeka gruntowny remont. Obiekt, zatytułowany "Pozdrowienia z Alei Jerozolimskich"wymaga renowacji, dlatego jesienią przejdzie generalny remont, który ma się zakończyć wraz z otwarciem nowej siedziby MSN.

Posłuchaj
14:38 Kwadrans bez muzyki 2024_09_20-11-01-01.mp3 Joanna Rajkowska o przekazaniu palmy pt. "Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich" do kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)

Palma na otwarcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Instalacja, jak zapewniła Marta Bartkowska z Muzeum Sztuki Nowoczesnej, będzie również jedną z bohaterek otwarcia instytucji.

- Sztuka współczesna ma bardzo różne formy obecności i nie mieści się w jasnej klasyfikacji, że to, co w budynku, jest najważniejsze, a to, co poza budynkiem, jest mniej znaczące. Palma działa poprzez kontekst i działa w miejscu, w którym jest. Nie trzeba jej fizycznie wnieść, będziemy się więc do niej odnosić - wyjaśniła.

Jak powstały "Pozdrowienia z Alei Jerozolimskich"

Jak powstała koncepcja palmy? Jak wyjaśniła Joanna Rajkowska, "Pozdrowienia z Alei Jerozolimskich" wymyśliła po powrocie z Izraela w 2001 roku.

- Był to czas drugiej intifady, więc czas bardzo różny w sensie skali przemocy. I kiedy wróciłam do Polski, poczułam, że Warszawa jest pusta. Moim marzeniem było, żeby wszyscy ci ludzie byli wokół mnie. Żeby Aleje Jerozolimskie nie tylko posługiwały się semantyką, ale żeby stanowiły symboliczną oś miasta. Palma wyrosła z niezgody, z marzenia, z zagłębiania się w przeszłość, ale też z myślenia o przyszłości i prawdziwej tragedii, która rozwijała się wtedy w 2001 roku, jak i teraz w 2024 - mówiła artystka.

Czytaj też:

Palma - uliczny spektakl

Jednak słynna warszawska palma to nie tylko instalacja, przez którą mówi Joanna Rajkowska. Wielokrotnie była bowiem głosem różnych akcji, wisiały na niej transparenty lub przedmioty symbolizujące stan, w którym aktualnie był świat.

- Palma stała się sceną. Była pomyślana jako uliczny spektakl, trwający 24 godziny na dobę. Jako obiekt, który przejmuje znaczenia, popiera je, z akcji performansów i z życia, które się toczy wokół drzewa. I to pole znaczeń jest bardzo dynamiczne.

Doskonałym przykładem była akcja z 2019 roku, gdy, na prośbę sekcji środowiska ONZ, palma została pozbawiona liści. - Przywieźliśmy na ich miejsce liście martwej palmy z południa Francji, która była ofiarą zmian klimatycznych. Te liście wisiały przez dwa tygodnie upiornych upałów.

Palma w lepszych rękach

Zdaniem autorki instalacji w życiu tego projektu zamyka się bardzo długi rozdział. Jednak te zmiany, które zachodzą, są pozytywne.

- Jest się z czego cieszyć, bo palma jest w rękach instytucji, czyli w lepszych rękach niż ręce jednej artystki - mówiła Joanna Rajkowska.

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Przygotowała: Małgorzata Nieciecka-Mac

Data emisji: 20.09.2024

Godz. emisji: 11.00

am/wmkor

Czytaj także

Muzeum Narodowe w Warszawie. XIX wiek w nowej aranżacji

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2022 07:00
Boznańska, Matejko, Gierymscy, Fałat, Chełmoński, Mehoffer, Malczewski, Wyspiański… Obrazy, które wszyscy znają, różnorodność technik, nurtów, gatunków i postaw artystycznych - w nowej oprawie barwnej i infograficznej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wystawa "Inspiracje Picassem". Mariola Warzusiak-Borcz: pokazujemy grafikę i rzeźbę

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2023 18:52
- Obecnie sztuka jest bardzo płynna, różne techniki przenikają się. Jest to bardzo widoczne na naszej wystawie, na której pokazujemy i grafikę, i rzeźbę. Również Picasso, jako artysta wszechstronny, zarówno malował, w tym na ceramice, jak rzeźbił i tworzył grafiki – mówiła w Dwójce o wystawie "Inspiracje Picassem" rzeźbiarka Mariola Warzusiak-Borcz.
rozwiń zwiń