Wspomnienia Teresy Żylis-Gary

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2021 13:00
"Chciałam tylko pięknie śpiewać" - mówi urodzona na Wileńszczyźnie śpiewaczka, bohaterka audycji "Zapiski ze współczesności". W sobotę 23 stycznia Teresa Żylis-Gara obchodziła swoje urodziny. Z tej okazji przypominamy nagrywany z nią pięć lat temu cykl.
Przełomem w karierze Teresy Żylis-Gary były występy w Paryżu w 1966 oraz na Festiwalu Mozartowskim w Salzburgu - przez trzy kolejne sezony od 1968.
Przełomem w karierze Teresy Żylis-Gary były występy w Paryżu w 1966 oraz na Festiwalu Mozartowskim w Salzburgu - przez trzy kolejne sezony od 1968.Foto: PAP/CAF/Zbigniew Staszyszyn

Posłuchaj
14:24 2021_01_25 12_45_02_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Teresa Żylis-Gara wspomina swoje dzieciństwo w Landwarowie pod Wilnem (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

14:28 2021_01_26 12_46_26_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Teresa Żylis-Gara o swojej edukacji muzycznej i technice wokalnej (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

13:55 2021_01_27 12_45_52_PR2_Zapiski_ze_wspolczesnosci.mp3 Teresa Żylis-Gara o konkursie w Monachium (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

13:11 Dwójka Zapiski ze współczesności 28.01.2021.mp3 Teresa Żylis-Gara o występach w nowojorskiej Metropolitan Opera (Zapiski ze współczesności/Dwójka)

14:23 Dwójka Zapiski ze współczesności 22.04.2016.mp3 Maestra Teresa Żylis Gara o blaskach kariery artystycznej, ale też o cenie, jaką musi zapłacić każdy artysta (Zapiski ze współczesności/Dwójka)     

W rodzinnym Landwarowie przeżyła drugą wojnę światową, przemarsze frontów i zmieniające się granice. Po zakończeniu wojny cała rodzina "repatriowała" się do Polski centralnej, do Łodzi. Tu rozpoczęła naukę śpiewu - najpierw w szkole muzycznej średniego stopnia a następnie, od 1952 roku, u Olgi Olginy.

W 1956 roku zadebiutowała w Operze Krakowskiej jako Halka. W 1960 wyjechała na Konkurs Muzyczny Radia Bawarskiego do Monachium. Tu w kategorii oratoryjno-pieśniarskiej zdobyła brązowy medal i uzyskała propozycję angażu ze strony kilku scen muzycznych w Niemczech. Wybrała niedużą, ale prężną operę w Oberhausen, która dawała jej możliwość doskonalenia głosu i rozwijania repertuaru. Potem były opery w Dortmundzie i Düsseldorfie. W 1968 debiutowała w londyńskiej Covent Garden w Tosce w reżyserii Viscontiego. W 1969 Rudolf Bing zaangażował ją do nowojorskiej Metropolitan Opera, w której śpiewała przez 16 sezonów u boku tak wybitnych śpiewaków, jak Sheri Milnes, Franco Corelli, Placido Domingo, Jose Carreras. Pytana o ulubionego reżysera odpowiada: Franco Zefirelli, o dyrygenta: Carlo Maria Giulini.                  

Pedagogiką wokalną zaczęła zajmować się jeszcze śpiewając w MET. Od kilkunastu lat ta wybitna śpiewaczka prowadzi kursy mistrzowskie w Radziejowicach.

***

Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności

Przygotowała: Anna Lisiecka

Data emisji: 25-29.01.2021 (powtórka z 2016 r.)

Godzina emisji: 12.45

Czytaj także

Penderecki: wolę słuchać kolęd niż je śpiewać

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2014 11:00
- Siedemdziesiąt procent mojej muzyki to utwory wokalne. Ale ja nie mam zupełnie głosu. W związku z tym nie śpiewam. Ale chętnie słucham, jak inni śpiewają, nawet gdy trochę fałszują - zdradził wybitny kompozytor.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nienasycona fantazja Bogusława Kaczyńskiego

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2016 15:00
– Zawsze chciał wiedzieć jeszcze więcej, jeszcze coś usłyszeć. Nie zadowalał się byle czym – mówiła śpiewaczka Teresa Żylis-Gara o zmarłym niedawno dziennikarzu.
rozwiń zwiń