Adam Kruszewski: baryton ma zawsze za nisko albo za wysoko

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2018 14:00
- Kiedy dostałem się do szkoły, pani profesor zbadała mi skalę głosu i stwierdziła, że niestety jestem barytonem. Niestety, bo baryton ma same problemy. Basowi partię pisze się nisko, tenorowi wysoko, a baryton musi wszystko pogodzić - mówił w Dwójce znakomity śpiewak.
Audio
  • Adam Kruszewski wspomina m.in. swoje pierwsze spotkania z muzyką (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Adam Kruszewski o początkach aktywności śpiewaczej i o swoich pedagogach (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Adam Kruszewski o wpływie, jaki miał na niego Andrzej Hiolski, nestor polskiej sztuki wokalnej (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Adam Kruszewski m.in. o lęku przed Kazimierzem Dejmkiem i premierze "Strasznego dworu" w czasie stanu wojennego (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
  • Adam Kruszewski o swojej wielkiej fascynacji radiem (Zapiski ze współczesności/Dwójka)
Adam Kruszewski jako Don Giovanni. Teatr Wielki  Opera Narodowa, 1998 r.
Adam Kruszewski jako Don Giovanni. Teatr Wielki – Opera Narodowa, 1998 r. Foto: Andrzej Rybczyński/PAP

Bohaterem "Zapisków za współczesności" był znakomity baryton, wieloletni śpiewak Warszawskiej Opery Kameralnej, solista Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz laureat wielu konkursów m.in. w 1988 - Konkursu im. Jana Kiepury w Krynicy (Grand Prix), w 1989 - Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Rio de Janeiro w Brazylii oraz Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Nantes we Francji. Występował także ze Szkocką Orkiestrą BBC w Glasgow, koncertował w Teatrze Państwowym w Pretorii w Republice Południowej Afryki i Operze Narodowej w Pradze.

- Od drugiego roku z moją szkołą zaczęła współpracować profesor Bogna Sokorska. Słowik Warszawy, gwiazda oper w Londynie, wspaniała artystka. I nagle zostałem uczniem w jej klasie. Chłonąłem te zajęcia, bo to było spotkanie nie tylko z artyzmem, ale również z wielką klasą człowieka. U Bogny Sokorskiej oprócz nauki liczyło się coś więcej: przyjaźń, współpraca i kooperacja, jak w duetach - wspominał Adam Kruszewski.

W kolejnych odcinkach audycji znakomity artysta opowiadał o swoich pierwszych kontaktach z kulturą, o ważnych indywidualnościach polskiego teatru i opery, które stały się dla niego wzorami, ale także o swoich doświadczeniach radiowych.

***

Tytuł audycji: Zapiski ze współczesności

Przygotował: Jakub Kukla

Gość audycji: Adam Kruszewski (śpiewak, solista Teatru Wielkiego - Opery Narodowej)

Data emisji: 17-21.12.2018

Godzina emisji: 12.45

mko/pg

Czytaj także

Mariusz Treliński: "Król Roger" to najpiękniejsze polskie dzieło

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2018 18:10
- Opera ta jest skomplikowana i trudna, lecz zarazem to najpiękniejsze polskie dzieło, jakie kiedykolwiek zostało napisane. Bardzo rzadko wybitnej muzyce towarzyszy tak głębokie libretto, które zawiera tajemnicę dającą możliwość wielu interpretacji - mówił w Dwójce znany reżyser.
rozwiń zwiń