Transcendentalny korzeń muzyki z Ameryki

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2015 08:00
- Ślady transcendentalizmu odnajdujemy i we współczesnej kulturze amerykańskiej - opowiadał w Dwójce muzykolog profesor Zbigniew Skowron.
Audio
  • Profesor Zbigniew Skowron o źródłach muzyki amerykańskiej (Bariera dźwięku/Dwójka)
U źródeł świadomości amerykańskiej tkwi transcendentalizm, który wyznacza twórcze działanie, które akcentuje pełne entuzjazmu patrzenie w przód. Na zdjęciu fragment okładki płyty Charles Ives: Symphony No. 2 w wykonaniu nowojorskiej filharmonii i pod kierunkiem Leonarda Bernsteina
U źródeł świadomości amerykańskiej tkwi transcendentalizm, który wyznacza twórcze działanie, które akcentuje pełne entuzjazmu patrzenie w przód. Na zdjęciu fragment okładki płyty "Charles Ives: Symphony No. 2" w wykonaniu nowojorskiej filharmonii i pod kierunkiem Leonarda BernsteinaFoto: mat. prasowe

Muzyka ze Stanów Zjednoczonych zaznaczyła w XX wieku wyraźnie swoją odrębność. Jej tożsamość wiąże się z różnorodnością etniczną tego kraju, ale jest też głęboko zakorzeniona w typowo amerykańskiej filozofii.

Za ojca muzyki amerykańskiej uważa się Charlesa Ivesa. - Jego twórczości i pomysłów nie sposób zrozumieć, bez odwołania się do transcendentalizmu - opowiadał Zbigniew Skowron. - To był nurt z pogranicza filozofii i religii, który rozwinął się na terenie Nowej Anglii. On afirmował kreacyjno-odkrywczy stosunek do świata i zakładał dystans wobec przeszłości. To ugruntowało główne elementy postawy Ivesa - wyjaśniał gość "Bariery dźwięku"
Jak filozofia ta przełożyła się na twórczość kompozytora i w dalszej kolejności na charkter amerykańskiej muzyki?

***

Tytuł audycji: Bariera dźwięku
Prowadzenie:
Adam Suprynowicz

Gość: profesor Zbigniew Skowron (muzykolog)
Data emisji: 20.02.2015
Godzina emisji: 22.30

bch

Czytaj także

Wassily Kandinsky i muzyka przyszłości

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2014 15:59
– Spotkanie z Arnoldem Schoenbergiem otworzyło drogę Wassilemu Kandinskiemu do głoszenia pochwały sztuki abstrakcyjnej, która wtedy jeszcze nie istniała jako kierunek w sztuce – tłumaczyła w "Barierze dźwięku" analogie między twórczością obu artystów dr Iwona Luba, historyk sztuki z Uniwersytetu Warszawskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Darmstadt. U źródeł muzycznej awangardy

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2014 22:30
Na Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki rodziła się muzyka serialna, aleatoryczna, elektroniczna. Czy po 70 latach Darmstadt pozostaje muzycznym centrum Europy?
rozwiń zwiń