Mniemanie, że Beethoven jest zrozumiały, a Schönberg nie, jest, obiektywnie biorąc, złudzeniem. Co prawda dla publiczności odciętej od produkcji artystycznej zewnętrzne brzmienie nowej muzyki jest rzeczywiście zaskakujące; ale mimo to nawet najbardziej nowatorskie zjawiska tej muzyki wyrastają z tych samych założeń społecznych i kulturalnych, z których wychodzą słuchacze. Dysonanse, które słuchaczy przerażają, mówią o ich własnym stanie; właśnie i tylko dlatego są dla nich tak nieznośne.
To słowa Theodora Wiesengrunda Adorna, którego słynna "Filozofia nowej muzyki", a także inne prace estetyczne, zbudowały intelektualny fundament europejskiej awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku. Co jest istotą tej filozofii, co jej słabością i co z Adorna pozostało nam dziś – o tym rozmawialiśmy z doktorem Piotrem Graczykiem, filozofem z Uniwersytetu Jagiellońskiego, oraz z publicystą muzycznym Krzysztofem Kwiatkowskim.
***
Tytuł audycji: Bariera dźwięku
Prowadzenie: Adam Suprynowicz
Goście: Piotr Graczyk, Krzysztof Kwiatkowski
Data emisji: 23.01.2015
Godzina emisji: 22.30
mm/jp/bch