Ifigenia na Festiwalu Wielkanocnym

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2014 09:55
Koncertowym wykonaniem jednego z najważniejszych dzieł Christopha Willibalda Glucka świętowaliśmy w Filharmonii Narodowej 300. rocznicę urodzin wielkiego reformatora opery. "Ifigenia na Taurydzie" zabrzmi jeszcze raz na antenie Dwójki.
Ifigenia w Taurydzie, akwarela, Joseph Strutt (1749-1802)
Ifigenia w Taurydzie, akwarela, Joseph Strutt (1749-1802)Foto: domena publiczna (wikipedia)

Christoph Willibald Gluck przedstawił historię Ifigenii w dwóch dziełach. W pierwszej zajmował się historią, mającą miejsce w Aulidzie, natomiast w 1779 roku napisał swoją piątą operę dla Paryża, "Iphigénie en Tauride". W tym dziele podsumował doświadczenia jako kompozytora operowego i doprowadził reformę operową do końca: zniknęły recytatywy z towarzyszeniem samego tylko klawesynu, ograniczone zostały wstawki baletowe, tak typowe dla francuskiej tragedii jego czasów. Nigdy już potem nie napisał niczego równie dobrego.

Opera dość wiernie podąża za Eurypidesem, koncentrując się na uczuciach i motywach bohaterów. Skomplikowane relacje między postaciami i walka z przeznaczeniem wikłają intrygę aż do punktu, w którym ani postacie sceniczne, ani widzowie nie sa już w stanie znaleźć samodzielnie satysfakcjonujacego rozwiązania. Konieczna jest boska interwencja: bogini Diana (której kapłanką jest Ifigenia) rozwiązuje konflikt ku powszechnemu zadowoleniu i radości. Zabieg deus ex machina jest, nota bene, wynalazkiem przypisywanym Eurypidesowi.

Koncertowe wykonania "Ifigenii na Taurydzie" z udziałem znakomitych radiowych zespołów oraz doborowego, międzynarodowego zestawu solistów przypomni w sobotnim "Wieczorze operowym" Aleksander Laskowski.

Program:

Christoph Willibald Gluck Ifigenia na Taurydzie, opera w czterech aktach

Wyk. Helena Juntunen (Ifigenia) - sopran, David Pershall (Orestes) - baryton, Eric Barry (Pylades) - tenor, George Mosley (Thoas) - bas, Anna Destraël (Diana, Kapłanka) - sopran, Laura Holm (Kapłanka, Greczynka) - sopran, Benoît Deney (Scyta) - tenor, Guillaume Durand (Kapłan) - bas; Marek Toporowski - klawesyn, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Izabela Polakowska - przygotowanie chóru, Polska Orkiestra Radiowa, Łukasz Borowicz - dyrygent

10 maja (sobota), godz. 19.50-22.50

mm/mc

Czytaj także

Co różni opery Lully’ego i Scarlattiego?

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2014 14:00
W niedzielnej "Płytomanii" poleciliśmy Państwu nagrania dwóch barokowych oper - kompletnie innych, choć równie fascynujących. To "Faéton" Jeana-Baptisty Lully’ego (premiera - Wersal 1683) i "Carlo Re d’Alemagna" Alessandro Scarlattiego (Neapol 1716).
rozwiń zwiń
Czytaj także

"P" jak Polska, perwersja, pandemonium, pełnia

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2014 22:20
W cyklu "Przed premierą" reportaż Barbary Schabowskiej z przygotowań do kolejnej odsłony "Projektu P", w ramach którego Opera Narodowa zamawia i prezentuje dzieła polskich kompozytorów młodszego pokolenia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Artur Ruciński: śpiewak musi być cierpliwy

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2015 17:00
- Dopiero od 5 lat mój głos brzmi tak, jak chciałem. Męskie głosy dojrzewają powoli. Dlatego to ważne, by na wczesnym etapie dobrze dobierać role - podkreślał w Dwójce baryton Artur Ruciński.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Krakowiacy i Górale", czyli nieśmiertelne wołanie o pokój między ludźmi

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2014 16:00
- Po premierze mówiono wprost, że Krakowiacy to Polacy, a Górale to Moskale - o historycznych inscenizacjach słynnego wodewilu z muzyką Jana Stefaniego do libretta Wojciecha Bogusławskiego opowiadała w Dwójce prof. Anna Kuligowska-Korzeniewska.
rozwiń zwiń