Opera odniosła sukces – zwłaszcza w zrewidowanej wersji libretta dokonanej już po śmierci kompozytora - ale nie weszła do repertuaru na stałe. Ravel, D'Indy, Strawiński i wielu innych muzyków, muzykologów i krytyków uważało jednak dzieło Chabriera za najlepszą operę komiczną. Doskonałe proporcje pomiędzy fragmentami komicznymi i lirycznymi, świetna instrumentacja i przede wszystkim innowacje harmonicze – oto cechy, które wywołały podziw u kolegów po fachu.
Libretto osnute jest wokół epizodu koronacji Henryka Walezego na króla Polski. Bohater przybywa do Krakowa na koronację, ale perspektywa polskiego tronu mu się nie uśmiecha. Przystępuje zatem incognito do spisku części szlachty, mającego nie dopuścić do koronacji. Spisek się nie udaje i Walezy zasiada na tronie.
Jak to w operze – zwłaszcza komicznej – fakty historyczne potraktwoane są luźno. To prawda, że Henryk III nie czuł się w Polsce dobrze i zaledwie trzy miesiące po koronacji opuścił kraj i chyłkiem wyjechał do Francji, by objąć koronę po zmarłym bracie. Polska była jednak łakomym kąskiem i Walezy nigdy się polskiej korony nie zrzekł. Do końca życia tytułował się królem Polski.
Na transmisję z Wexford zaprasza Aleksander Laskowski
Program
Emmanuel Chabrier Król mimo woli
Wyk. Liam Bonner, Mathias Vidal, Mercedes Arcurí, Nathalie Paulin, Frédéric Gonçalvès, Thomas Morris, Chór i Orkiestra Wexford Opera, Jean-Luc Tingaud – dyrygent
3 listopada (sobota), godz. 20.00