"Orlando furioso", czyli oszalały rycerz na estradzie

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2013 22:00
Słynny poemat Ludovica Ariosta zainspirował już niejednego kompozytora. Jednak dopiero w przypadku Antonia Vivaldiego możemy mówić aż o trzech wersjach tej historii.
Ruggiero ratuje Angelicę Jean-Auguste-Dominique Ingres
"Ruggiero ratuje Angelicę" Jean-Auguste-Dominique IngresFoto: Wikipedia/domena publiczna

O tej wystawionej w roku 1714 na deskach Teatro San Angelo w Wenecji operze do dziś niewiele wiadomo na pewno. Wątpliwości zdaje się nie ulegać, że libretto sporządził Grazio Braccioli i że kompozytor wykorzystał je w następnej wersji dzieła (której prapremiera, datowana na rok 1727, odbyła się w tym samym teatrze). Pewne wydaje się również, że "Orlando furioso” z roku 1714, to ponownie przez Vivaldiego skomponowane, zaginione dzieło innego twórcy, Giovanniego Alberta Ristoriego. Dlatego Peter Ryom, który jako pierwszy skatalogował kompozycje "Rudego Księdza" (jak nazywano Vivaldiego), nie przypisał operze zwyczajowego numeru RV, lecz RV Anh. 84…

Dyrygent i muzykolog, Federico Sardelli, który nagrał operę z udziałem zespołu Modo Antiquo, twierdzi, że to późniejsza wersja "Orlanda…" jest napisanym przez Vivaldiego na nowo utworem Ristoriego, który sam "Rudy Ksiądz” zmienił już w trakcie licznych wystawień opery. Niektórzy sugerują zaś, że lwia część opery stanowi kopię zaginionego dzieła Ristoriego… W każdym razie w Turynie, w osobistej bibliotece Vivaldiego, odnaleziono rękopis dzieła. Jego trzeci, ostatni  akt zaginął, a reszta partytury dotrwała do naszych czasów tylko we fragmentach (w całości zachowała się jedynie partia basowa).

***

Oto do ogrodu wpada rycerz imieniem Medoro. Uciekł właśnie z rozbitego statku, teraz zaś opowiada swej ukochanej, księżniczce Angelice, o swym porwaniu, wyjaśnia też, co spowodowało katastrofę statku. Inny rycerz, Orlando, również zakochany w Angelice, a nieświadomy braku wzajemności z jej strony, na widok czułej sceny między księżniczką a Medorem wybucha zazdrością. Angelika uspokaja go, podając Medora za swego kuzyna.

A oto i inna para: czarownica o imieniu Alcina i Ruggiero, kochany przez nią rycerz. Alcina usiłuje sprawić, by młodzieniec zapomniał o swojej prawdziwej miłości, Bradamante. Ta, przybywszy, odkrywa jego zdradę. Pokazuje więc rycerzowi otrzymany odeń pierścień, przełamując tym sposobem zaklęcie Alcyny…

Wykonawcy: Delphine Galou – alt, Teodora Gheorghiu – sopran, Romina Basso – mezzosopran, Riccardo Novaro – baryton, Gaëlle Arquez – mezzosopran, Roberta Mameli – sopran, David D. Q. Lee – kontratenor, Modo Antiquo, dyr. Federico Maria Sardelli

"Wieczór operowy" poprowadzi Klaudia Baranowska.

1 kwietnia (poniedziałek), godz. 19.00

Zobacz więcej na temat: Antonio Vivaldi opera
Czytaj także

Federico Maria Sardelli: Nie wierzę rekonstrukcjom

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2012 16:14
Znakomity dyrygent – szef Modo Antiquo – zaprezentował na festiwalu Opera rara dwa akty opery Vivaldiego "Katon w Utyce". Tylko akty drugi i trzeci przetrwały do naszych czasów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ślub się nie odbył. Opera została. Posłuchajcie

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2012 11:31
"Tito Manlio" to opera skomponowana dla uczczenia zaślubin władcy Mantui. I choć z małżenstwa nic nie wyszło, to dzieło Vivaldiego odniosło natychmiastowy i trwały sukces. W czwartkowy wieczór zapraszamy na transmisję polskiego prawykonania tego dzieła z Krakowa!
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ottavio Dantone - perfekcjonista w grodzie Kraka

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2012 15:10
Włoski dyrygent przedstawił w Krakowie "Titusa Manliusza" Antonia Vivaldiego. Opowiedział nam o pracy nad tą operą, a o pracy z Ottavio Dantonem mówił Zygmunt Magiera.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zaginiony Motezuma Vivaldiego – słuchaj teraz

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2013 20:00
W dzisiejszy wieczór zapraszamy na pierwszą w tym roku transmisję koncertu z cyklu Opera Rara. W Teatrze im. Juliusza Słowackiego zabrzmi "Motezuma" Antonia Vivaldiego.
rozwiń zwiń