- Czytając scenariusz, miałem wrażenie, że jest to kontynuacja "Obywatela Piszczyka" - mówił w Dwójce Adam Woronowicz. Z kolei reżyser spektaklu, Janusz Kukuła, zapowiadał: - Czeka Państwa rozszyfrowywanie zagadki, bo jak każdy dobry scenariusz, tak i ten można odczytywać na różne sposoby.
Słuchowisko Liliany Bardijewskiej przedstawia studium szaleństwa człowieka, który nie radzi sobie ze światem. W związku z drobnymi katastrofami, które wydarzają się w jego życiu, osobowość głównego bohatera ulega rozpadowi.
- Kluczem do zrozumienia tego człowieka jest pustka, która go otaczała w dzieciństwie, a którą próbuje on przezwyciężyć w życiu dorosłym - podpowiadał Janusz Kukuła, dyrektor Teatru Polskiego Radia.
>>Najlepsze słuchowiska według Dwójki i ZAiKSU<<
Zakończony 8 grudnia 2013 r. konkurs został rozpisany z okazji przypadających w ubiegłym roku 85. rocznicy nadania pierwszego oryginalnego słuchowiska polskiego oraz 95-lecia powstania Stowarzyszenia Autorów ZAIKS. Przed autorami postawiono zadanie napisania słuchowisk o szeroko pojętej tematyce współczesnej, ale także odwołujących się do wydarzeń historycznych lub inspirowanych faktami i dokumentami. Jurorzy zwycięskie teksty wyłonili spośród 37 konkursowych prac nadesłanych przez zaproszonych do konkursu autorów. Teksty oceniali: Paweł Łysak (przewodniczący jury), Małgorzata Semil, Zofia Sieradzka, Ewa Stocka-Kalinowska oraz Maciej Wojtyszko.
W konkursie zwyciężyła "Bitwa nad jeziorem Smęt. Rekonstrukcja" Władysława Zawistowskiego
Laureatami III nagrody zostali ex aequo Liliana Bardijewska, autorka słuchowiska "Za drzwiami”, oraz Cezary Harasimowicz, autor tekstu "Czasami Pan przechodzi obok”.
- Takie konkursy, i w ogóle teatr radiowy, są bardzo ważne dla rozwoju polskiej dramaturgii - podkreślał w Dwójce Paweł Łysak, przewodniczący jury. - Uwiadomiłem to sobie już w latach 90., będąc na stażu w BBC. Szef tamtejszego teatru radiowego powiedział mi wtedy: "Wszyscy liczący się dramaturdzy zaczynali tworzyć u nas. Co kwartał przez BBC Drama przechodzi 100 młodych autorów i dzięki temu brytyjska dramaturgia żyje".
***
Reżyseria: Janusz Kukuła
Realizacja akustyczna: Tomasz Perkowski, opracowanie muzyczne: Renata Baszun
Występują: Adam Woronowicz (On), Grażyna Barszczewska (Matka), Artur Janusiak (Ojciec), Maria Pakulnis (Ciotka), Olaf Lubaszenko (Milicjant/Policjant), Henryk Talar (Komendant), Barbara Zielińska (Sklepowa), Irena Kownas (Klientka), Marzena Trybała (Łachmama), Julia Kołakowska (Alicja), Robert Czebotar (Reżyser), Łukasz Lewandowski (Inwestor), Jan Słonka (Portier), Miłogost Reczek (Inspektor), Elżbieta Kępińska (Sąsiadka), Andrzej Blumenfeld (Sąsiad), Waldemar Barwiński (Student), Krzysztof Gosztyła (Głos)
15 lutego (sobota), godz. 19.00 - 20.00
***
Audycja powstała we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym.
mc/jp