Był pełen sprzeczności - sam o sobie mówił, że ma Janusowe oblicze. Andrzej Kreutz-Majewski w swojej postawie artystycznej skłaniał się ku apolińskiemu, klasycznemu pięknu, ale pociągał go żywioł dionizyjski, fascynował świat tajemny. W jego twórczości wszechobecne są symbole niemalże okultystyczne - kogut, Księżyc...
- W jego malarstwie ostateczność jest wszechobecna, to sztuka bliska Goi, ale zawsze obecny jest w niej promień światła, nadziei - mówił w "Sezonie na Dwójkę" Andrzej Matul.
Majewski uwielbiał ogromne przestrzenie wielkich scen operowych. To właśnie opera była terenem jego największych dokonań. W 1968 roku reżyser filmowy John Schlesinger i dyrygent Georg Solti po raz pierwszy zaproponowali Majewskiemu pracę na scenie Royal Opera House Covent Garden w Londynie w "Salome" Richarda Straussa. Od tego czasu Majewski pracował z największymi reżyserami operowymi i z dyrygentami tej miary co Herbert von Karajan i Karl Böhm.
"Nabucco" Giuseppe Verdiego na scenie Opery Wrocławskiej. Kostiumy: Marian Kołodziej i Andrzej Kreutz-Majewski
- Jego estetyka była odmienna od panujących wówczas trendów. Widać było myślenie dramaturgią spektaklu. To było myślenie inscenizatora, współautora koncepcji reżyserskiej - mówił w audycji ulubiony uczeń Andrzeja Majewskiego, Borys Kudliczka.
Andrzej Kreutz -Majewski ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych (1959) i Akademię Sztuk Pięknych w Rzymie (1962). Był twórcą około 160 scenografii w teatrach operowych i dramatycznych Polski i świata.
Najbardziej znaczące realizacje zagraniczne artysty to "Samson i Dalila" Saint-Saënsa (Opera w Kolonii), opery Richarda Straussa: "Salome" (Covent Garden w Londynie) i "Elektra" (Opera Hamburska, Opera Paryska, Teatro Sao Cárlos), "Gra w zabijanego" Ionesco (Burgtheater w Wiedniu), "La Passione" (Piccolo Teatro di Milano), "De temporum fine comoedia" Orffa (Festiwal w Salzburgu) "Dafnis i Chloe" Ravela (Bühnen der Stadt Bonn), "Jeremiasz" Ebena (Národni Divadlo w Pradze) oraz "Don Giovanni" Mozarta (Théatre Municipal w Luksemburgu). Był laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień.
Zmarł 28 lutego tego roku.
Andrzeja Kreutz-Majewskiego wspominali: Agnieszka Koecher-Hensel z Instytutu Sztuki, prof. Barbara Osterloff z Akademii Teatralnej, krytyk teatralny Konrad Szczebiot i scenograf Borys Kudliczka.
Audycję prowadził Andrzej Matul.
Aby posłuchać audycji, wystarczy kliknąć ikonę dźwięku w ramce "Posłuchaj" po prawej stronie.