Polski problem z Brechtem

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2013 09:30
- Polskiej publiczności podobały się piosenki, ale próba pokazania brechtowskiego teatru i jego dystansu nie do końca działała - mówił w Dwójce Paweł Łysak, który w 85-lecie premiery "Opery za trzy grosze" wziął udział w dyskusji na temat recepcji twórczości niemieckiego dramaturga.
Audio
  • Polski problem z Brechtem - audycja Jacka Wakara z udziałem Józefa Opalskiego, Paweł Łysak i Adam Ferency (Sezon na Dwójka)
Bertolt Brecht
Bertolt BrechtFoto: Jörg Kolbe/ Bundesarchiv/Wikipedia, lic. CC

Paweł Łysak, dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy, w 2011 roku wyreżyserował ostatnią, jak dotąd, polską wersję "Opery za trzy grosze". Reżyser w rozmowie z Jackiem Wakarem przyznawał, że problemów z wystawianiem tego dramatu nastręczają liczne obwarowania umowne i kosztowne prawa autorskie: - Wszystkie ograniczenia i wytyczne, które musi spełnić teatr są ogromne. Jakiekolwiek odstępstwa od muzyki, zmiana tonacji wymagają specjalnych negocjacji, zgód, pism - wyliczał.

Duże koszty praw autorskich w ostateczności przyczyniły się do spadku sztuki z afisza. Słynny tytuł w opinii Łyska nie przyciągnął też oszałamiających tłumów, co reżyser tłumaczył specyfiką tradycji teatru niemieckiego. - Mam poczucie, że jesteśmy od niej dalecy. Nasz teatr jest z romantyzmu, charakteryzuje go braku dystansu, poetyckość i utożsamianie się z bohaterem. Publiczności naszego teatru w "Operze za trzy grosze" w spektaklu podobały się przede wszystkim piosenki.

Zdaniem krytyka i reżysera teatralnego Józefa Opalskiego to właśnie utwory napisane przez Kurta Weila, a po latach spopularyzowane przez takich wykonawców jak Tom Waits czy grupa The Doors, stoją za sukcesem spektaklu na całym świecie: – Moim zdaniem "Opera za trzy grosze" to jest bardzo kiepska sztuka. Gdyby nie genialna muzyka Weila, to nie byłoby dziś co zbierać - oceniał.

Mimo tego surowego sądu gość "Sezonu na Dwójkę" przyznawał, że niezależnie od często negatywnego postrzegania osoby Brechta, pozostaje on jednym z najważniejszych twórców w historii teatru.

Do wysłuchania audycji o słynnych polskich inscenizacjach dramatów Brechta i współczesnej ocenie jego teatralnej spuścizny zaprasza Jacek Wakar.

bch

Czytaj także

Wiedeń snobów i megalomanów

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2011 00:13
"Wycinka", skandalizująca powieść Thomasa Bernharda, była przez pewien czas objęta w Austrii zakazem rozpowszechniania.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Karnawał" Mrożka o trzech tajemnicach płci

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2013 15:30
Akcja nowej sztuki wybitego dramaturga – "Karnawał czyli pierwsza żona Adama" – rozgrywa się najprawdopodobniej w rajskim ogrodzie. Późny Mrożek jest gorzki w swojej wizji współczesności, choć znajduje też miejsce na nieoczekiwaną nadzieję.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Mae West - wamp w czasach purytanizmu

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2013 12:33
- Ona wniosła do kina amerykańskiego cenny rys śmiałości i pewnego ekscentryzmu. Taką siebie wymyśliła i to chwyciło - w "Rozmowach na zmroku" mówiliśmy o Mae West, jednej z pierwszych kobiet, która otwarcie podjęła temat seksualności w filmie i na scenach Broadway’u.
rozwiń zwiń