Misteria Paschalia. Rewolucja w Wielkim Tygodniu
14. odsłona Misteriów Paschaliów została przygotowana pod okiem wybitnego francuskiego dyrygenta i instrumentalisty Vincenta Dumestre’a, który wraz ze swoją znakomitą formacją Le Poème Harmonique wystąpi w Krakowie aż na czterech koncertach. Zaproszeni przez Dumestre’a artyści i wybrany przez niego repertuar przybliżą niezwykle silne oddziaływanie francuskiej estetyki i wrażliwości na współczesne praktyki wykonawcze. Przeniosą festiwalową publiczność do francuskiej sztuki gestu XVII w., wrażliwości człowieka epoki baroku i jego duchowości.
Na antenie Dwójki zabrzmią koncerty z głównego pasma festiwalu, czyli Vanitas (Marność).
Pierwszą transmisję nadaliśmy w Wielki Poniedziałek (10 kwietnia, godz. 20.00). W kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej zabrzmiało wyjątkowe dzieło Claudia Monteverdiego Selva Morale e Spirituale (polska prapremiera). Jest to zbiór utworów o przeznaczeniu liturgicznym, napisanych przez Monteverdiego z myślą o bazylice św. Marka w Wenecji. Wykonał je zespół Le Poème Harmonique, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku, wraz rosyjskim chórem Musica Aeterna oraz solistami. Pokierował nimi dyrektor-rezydent festiwalu Vincent Dumestre.
Vincent Dumestre: naukę muzyki zacznij rysując instrument
W Wielki Wtorek nadaliśmy transmisję z kościoła Bożego Ciała (11 kwietnia, godz. 20.00) gdzie zabrzmiała muzyka kompozytorów francuskiego baroku: Michela Corrette’a, Marca-Antoine’a Charpentiera i Jeana Gillesa. Szczególnie interesująco zapowiadała się Messe des Morts (Requiem) mało znanego w Polsce Jeana Gillesa. Było to pierwsze w Polsce wykonanie jego mszy żałobnej. Wykonawcami byli francuski zespół instrumentalny Capriccio Stravagante i Chór Capelli Cracoviensis, które poprowadził francuski dyrygent Skip Sempé.
W Wielką Środę (12 kwietnia, godz. 20.00) w kościele św. Katarzyny odbyła się światowa prapremiera oratorium Il terremoto (Trzęsienie ziemi) włoskiego kompozytora Antonia Draghiego. Obok międzynarodowego składu solistów wystąpili Le Poème Harmonique i polska orkiestra barokowa Arte dei Suonatori. Zespołami pokierował Vincent Dumestre. Koncert ten nadamy w Dwójce w sobotę, 15 kwietnia o godz. 17.00.
W Wielki Czwartek (13. kwietnia, godz. 20.00) transmitowaliśmy koncert z Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków. Zabrzmi tam monumentalne dzieło niemieckiego kompozytora Georga Philippa Telemanna – Brockes-Passion. Pasja Telemanna wykorzystuje popularny w baroku wierszowany tekst niemieckiego poety Bartholda Heinricha Brockesa, który stanowi parafrazę wątków wszystkich czterech Ewangelii. Po ten sam tekst sięgali poza Telemannem również G. F. Handel i J. Mattheson. Pasję usłyszymy w wykonaniu cenionego francuskiego zespołu Ensemble Pygmalion, specjalizującego się w wykonawstwie historycznym. Zespół poprowadzi Raphaël Pichon, a w partii Ewangelisty wystąpi brytyjski tenor Robin Trischler.
Julia Leżniewa: najbliższa jest mi muzyka, którą lubi mój głos
Słynne Stabat Mater włoskiego kompozytora Giovanniego Battisty Pergolesiego zabrzmiało w Wielki Piątek (14 kwietnia, godz. 20.00) w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków - transmisja w Dwójce. Obok Le Poème Harmonique pod kierunkiem Vincenta Dumestre’a i najlepszych francuskich solistów, usłyszeliśmy słynną rosyjską sopranistkę, ulubienicę krakowskiej publiczności – Julię Lezhnevę.
Tradycyjnie już wielkosobotni koncert (15 kwietnia, godz. 18.00) odbędzie się w Kopalni Soli "Wieliczka”, a konkretnie w znajdującej się 101 metrów pod ziemią zabytkowej Kaplicy św. Kingi. Usłyszymy Stabat Mater autorstwa XVIII-wiecznego włoskiego kompozytora, mistrza stylu galant – Luigiego Boccheriniego. Dzieło usłyszymy w wykonaniu francuskiego zespołu Le Concert de la Loge specjalizującego się w wykonawstwie muzyki XVIII wieku. Formacją pokieruje jej założyciel, skrzypek Julien Chauvin, partię sopranu wykona zaś portugalska sopranistka Eduarda Melo. Koncert ten nadamy w Dwójce w terminie późniejszym.
Trybunał wybrał najlepsze nagranie "Stabat mater"
W Wielką Niedzielę (16 kwietnia, godz. 20.00) w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków królować będzie muzyka wybitnego francuskiego kompozytora barokowego i wieloletniego dyrektora orkiestry przy wersalskiej Chapelle Royal - Michela Richarda Delalande’a. Usłyszymy jego Te Deum i motety. Wykonawcami będą Le Poème Harmonique, Chór Capelli Cracoviensis oraz międzynarodowy skład solistów: Sophie Junker (Belgia), Dagmar Šašková (Czechy), Sean Clayton (Wielka Brytania), Mathias Vidal (Francja) i Benoit Arnould (Francja). Artystów poprowadzi maestro Vincent Dumestre. Koncert ten nadamy w Dwójce poniedziałek o godz. 17.00.
W Poniedziałek Wielkanocny na zakończenie festiwalu (Sala Audytoryjna ICE Kraków, 17 kwietnia, godz. 20.00) podczas recitalu Arie e concerti zabrzmią najpiękniejsze fragmenty ze słynnych oper Antonia Vivaldiego i George’a Friderica Handla. Francuskiemu Ensemble Matheus kierowanemu przez niezrównanego Jeana Christophe’a Spinosiego towarzyszyć będzie słynny koreańsko-kanadyjski kontratenor David DQ Lee. Transmisja w Dwójce!
Tym, którzy wybierają się do Krakowa, polecamy też drugie koncertowe pasmo festiwalu Misteria Paschalia pt. Tenebrae (Ciemność). To cykl nastrojowych wieczornych koncertów (zawsze o godz. 23 w bazylice Bożego Ciała) będących prezentacją muzycznych opracowań francuskich kompozytorów, jakich dokonali do tekstów Lamentacji Jeremiasza. W Wielki Wtorek po raz pierwszy polska publiczność usłyszy Leçons de Ténèbres Pour Le Mercredi Saint, czyli Ciemne jutrznie Sébastiena de Brossarda. Dzieło wykonają francuskie zespoły: Le Quadrige oraz żeński chór Athenaïs. W Wielką Środę dojdzie do światowej premiery Leçons de Ténèbres Pour Le Jeudi Saint Jean Baptiste Gouffeta. Dzieło wykonają Le Taylor Consort i chór Athenaïs. Z kolei w Wielki Czwartek zabrzmi Leçons de Ténèbres Pour Le Vendredi Saint autorstwa Marca-Antoine’a Charpentiera i Michela Richarda Delalande’a. Cykl Tenebrae powstał przy współpracy z wersalskim Centre de Musique Baroque.
materiały prasowe/bch/mc