Alek Nowak: "Drach" wydobywa niejednoznaczną prawdę o człowieku

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2019 10:00
- Rozumiem "Dracha" jako odniesienie się do bardzo istotnych wątków osobistych u Szczepana Twardocha, natomiast dla mnie to jest temat dużo szerszy, niż sam Śląsk - opowiadał gość Dwójki, jeden z najwybitniejszych kompozytorów swojego pokolenia, twórca dramatu muzycznego, który będzie miał swoją premierę na festiwalu Auksodrone w Tychach.
Audio
  • Alek Nowak o dramacie muzycznym "Drach. Dramma per musica" (Poranek Dwójki)
Alek Nowak
Alek NowakFoto: Grzegorz Michałowski/PAP

Alek Nowak w Dwójce mówił o najnowszym dramacie muzycznym pt. "Drach. Dramma per musica". Prawykonanie tego trzyaktowego dzieła odbędzie się w tyskiej Mediatece, a podzielone zostało na trzy dni: od 4 do 6 października, każdego dnia jeden akt. Za kanwę dzieła posłużyła arcyśląska powieść Szczepana Twardocha, który jest też autorem libretta, a w partiach solowych usłyszymy Joannę Freszel, Jana Jakuba Monowida i Sebastiana Szumskiego.

Kompozytor wyjaśnia, że dla niego "Drach" jest uniwersalną opowieścią, która wydobywa na światło dzienne prawdę o człowieku, jednak ta prawda nie jest jednoznaczna. - "Drach" jest właściwie taką metafizyczną opowieścią, w której trudno byłoby do końca nazwać po imieniu pewne wątki czy osoby, mimo bardzo wielu konkretnych historii i dających się osadzić i odnaleźć w realnym świecie miejsc czy postaci. Tutaj świat ludzki bardzo płynnie przenika się ze światem, trudno powiedzieć jakim: nadludzkim, nieludzkim, również zwierzęcym. Ja nie potrafię odpowiedzieć na pytanie, jaka to jest prawda, natomiast dla mnie tutaj ona bardzo brzmi - podkreślił kompozytor.

Jakie środki muzyczne są wykorzystane w realizacji "Dracha"? Czym, według kompozytora, wyróżnia się festiwal Auksodrone? O tym w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: Alek Nowak (polski kompozytor i pedagog, prezes katowickiego oddziału Związku Kompozytorów Polskich)

Data emisji: 2.10.2019

Godzina emisji: 8.30

am/bch

Czytaj także

Tadeusz Wielecki: jestem typem kompozytora improwizatora, nie architektonika

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2019 15:53
- To takie fajne rozróżnienie Kasi Naliwajek. Ono jest bardzo poręczne, bo rzeczywiście moją domeną jest wypowiedź, typ ekspresji, który zasadza się na pewnym geście. Oczywiście utwór zawsze jest jakoś architektonicznie kontrolowany, ale w momencie, gdy już jakiś jeden, drugi gest muzyczny jest uchwycony, w wyobraźni czy w postaci zapisu - mówił w Dwójce kompozytor i kontrabasista.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Piotr Tabakiernik: przy "De Trinitate" to tekst uruchomił muzykę

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2019 15:02
- Zastanawiałem się, gdzie można to zakotwiczyć. Natychmiast pojawił mi się jeden temat, czyli chorał gregoriański. Dla współczesnego kompozytora, tak mi się wydaje, to zawsze straszny problem, co zrobić z tym chorałem, który sam w sobie jest doskonałą muzyką pisaną na chwałę bożą i nic więcej nie potrzeba - mówił gość Dwójki.
rozwiń zwiń