- Lena Witkowska na 42. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej zdobyła Grand Prix, czyli Złotego Tukana, a także Tukana Dziennikarzy, Tukana Publiczności oraz Nagrodę Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica
- Aktorka wykonała piosenkę "No, klaszcz" ("Clap Hands") Toma Waitsa w tłumaczeniu Romana Kołakowskiego oraz "Piosenkę psychoanalityczną" z własną muzyką i tekstem
Nagrodę Złotego Tukana Lena Witkowska otrzymała za wykonanie "No, klaszcz" ("Clap Hands") Toma Waitsa w tłumaczeniu Romana Kołakowskiego oraz "Piosenkę psychoanalityczną" z własną muzyką i tekstem. Aktorka krakowskiego Teatru Barakah zdobyła także Tukana Dziennikarzy, Tukana Publiczności oraz Nagrodę Niemiecko-Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica.
- Jest to wielkie szczęście i wielkie docenienie, nie spodziewałam się tego - mówiła.
Dwie skrajnie różne postaci na scenie
Aktorka na festiwalu wystąpiła po raz pierwszy, a razem z nią na scenie pojawiło się trzech krakowskich muzyków: Piotr Korzeniak, Mikołaj Rodzaj oraz Piotr Śnieguła.
Lena Witkowska przyznała, że układając swój repertuar na przegląd początkowo brała pod uwagę trzy piosenki. Tym trzecim utworem była "Bezsenność we dwoje" Andrzeja Zauchy, która ostatecznie została odrzucona.
- Okazało się, że "Piosenka psychoanalityczna" razem z Waitsem wytwarzają pewną sytuację sceniczną, w której jesteśmy w stanie zaprezentować dwie skrajne postaci aktorskie, które w bardzo sprytny sposób na oczach widzów przemieniają się postaciowo, scenicznie - mówiła aktorka. - Na dwa dni przed ostatecznym finałem miałam bardzo duży znak zapytania czy robię dobrze, rezygnując z utworu Andrzeja Zauchy, ale ostatecznie postanowiłam, że warto uwierzyć w siłę interpretacji scenicznej i sytuację, która wytworzyła się pomiędzy tymi dwoma utworami – podsumowała.
Wrażliwiec kontra femme fatale
Jak wyjaśniła Lena Witkowska, napisana przez nią "Piosenka psychoanalityczna" jest głosem wrażliwców, którzy poszukują swojego miejsca w społeczności. - Zamiast szukać w swoim charakterze przyczyny tego, że nie radzą sobie w rzeczywistości i próbować zdobyć do tego dostęp, zwalają winę na rodzinę, społeczeństwo, a ostatecznie na wszystkich psychoanalityków, którzy próbują opisać te przypadłości - mówiła.
Druga piosenka, z którą zmierzyła się aktorka, to "No klaszcz" Toma Waitsa. - Znalazłam w tej piosence historię femme fatale, która komentuje rzeczywistość i opisuje ją, patrząc ze swojego okna z dozą dominacji i wszechwiedzy - wyjaśniła.
Jak przyznała, jest to jej autorska interpretacja, która znacznie różni się od tego, jak tę piosenkę wykonywał sam Tom Waits, a później także Kazik, który również śpiewał ten utwór.
16:13 Dwojka_Poranek_Dwojki 2022_04_05-09-34-05.mp3 Aktorka Lena Witkowska o swoim udziale w 42. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej (Poranek Dwójki)
Przegląd Piosenki Aktorskiej to festiwal poświęcony w całości sztuce piosenki w teatrze. Dziś na scenie - nie tylko musicalowej, ale także, a może przede wszystkim, w teatrze dramatycznym - piosenka nie jest już tylko dodatkiem. To pełnoprawny sposób prezentacji myśli twórczej, czasem istotniejszy niż słowo mówione. Wrocławski festiwal pozwala obserwować, jak muzyka i słowo wzajemnie się uzupełniają i współtworzą nową jakość.
(opis ze strony organizatora)
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Prowadził: Paweł Siwek
Gość: Lena Witkowska (aktorka, wokalistka)
Data emisji: 5.04.2022
Godzina emisji: 9.30
mg