Poczuć się jak Chopin. Festiwal Kultury Regionalnej w Żelazowej Woli

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2024 10:00
Czy Fryderyk Chopin inspirował się kulturą tradycyjną? Niewątpliwie! Czy możemy poczuć się jak Fryderyk podczas tradycyjnej potańcówki? Być może… W ten weekend w malowniczej scenerii parku w Żelazowej Woli, odbędzie się Festiwal Kultury Regionalnej.
Audio
  • Aleksander Laskowski z NIFC o Festiwalu Kultury Regionalnej w Żelazowej Woli (Dwójka/Poranek Dwójki)
Festiwal Kultury Regionalnej w Żelazowej Woli
Festiwal Kultury Regionalnej w Żelazowej WoliFoto: NIFC

Pod koniec trzytygodniowego, jubileuszowego wydania festiwalu Chopin i jego Europa, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza do serca Żelazowej Woli – parku otaczającego Dom Urodzenia Chopina, gdzie dziś i jutro odbędzie się Festiwal Kultury Regionalnej. Wydarzenie będzie okazją do odkrywania i celebrowania dawnych tradycji regionu mazowieckiego, które stanowiły inspirację dla Fryderyka Chopina.

Podczas dwudniowego festiwalu goście doświadczą bogactwa i różnorodności kultury, sztuki i tradycji, które kształtowały mazowiecką wieś. W programie znajdą się m.in.: pokazy rękodzieła z Łowicza, Kurpi i Mazowsza Centralnego, spotkania tematyczne, warsztaty, koncerty i potańcówki z muzyką ludową.

Wszystkie koncerty, pogadanki i warsztaty będą rejestrowane audiowizualnie, a powstałe z nich materiały zostaną udostępnione na kanałach internetowych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina [mat. wydawcy].

O tym, co wydarzy się podczas Festiwalu Kultury Regionalnej mówi Gość Poranka Aleksander Laskowski z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Idea Festiwalu Kultury Regionalnej

- O ile Chopin i jego Europa to festiwal, który toczy się w najważniejszych koncertowych przestrzeniach Warszawy: filharmonii i radiowym studiu W. Lutosławskiego, o tyle dziś i jutro w Żelazowej Woli Festiwal Kultury Regionalnej będzie mieć miejsce w zabytkowym parku otaczającym dom Chopina. Pomysłodawcą wydarzenia jest nasz dyrektor Artur Szklener, a z wielkim zapałem realizują go Anna Tarnawska i Małgorzata Kazur z oddziału NIFC w Żelazowej Woli – wymienia Aleksander Laskowski. – Syntetycznie rzecz ujmując, Festiwal Kultury Regionalnej to próba odnalezienia korzeni Chopina. To, co w szczególny sposób charakteryzuje muzykę Fryderyka Chopina to genialne podniesienie tego, co ludowe, do wymiaru uniwersalnego i przełożenie lokalnego na wymiar powszechny. Podczas Festiwalu Kultury Regionalnej idziemy w drugą stronę i mamy okazję spotkać się z szeroko pojętą kulturą, bo festiwal wykracza szeroko poza muzykę.

Świadomość korzeni utworów Chopina wśród pianistów ze świata

Na ile pianiści grający melodie Chopina zdają sobie sprawę, skąd wywodzą się mazurki i polonezy kompozytora? Aleksander Laskowski z NIFC uważa, że wiedza zagranicznych artystów jest coraz większa, ponadto – na wielu poziomach.

- Patrząc szerzej, artyści wiedzą, jakie były korzenie muzyczne twórczości Chopina, ale znają też korzenie literackie. Nie dotyczy to jedynie muzyków historycznie zorientowanych. Sposób myślenia, karze artyście poznać kontekst kulturowy: literaturę, pewną aurę epoki, ale także muzykę czasów i stron, z których dany twórca pochodził. To rzecz zupełnie szczególna, którą warto powiedzieć przy okazji Festiwalu Kultury Regionalnej, dla muzyków Żelazowa Wola jest silnym symbolem Chopinowskości i polskości. I to symbolem, który wymaga działania. To znaczy, każdy chce na tę „pielgrzymkę” do Żelazowej Woli pojechać.

Kiedy warto pojechać do Żelazowej Woli?

Festiwal Kultury Regionalnej jest poniekąd zwieńczeniem festiwalu Chopin i jego Europa. Termin nie był wybrany przypadkowo – organizatorzy chcieliby zachęcić uczestników warszawskiego wydarzenia do odwiedzin w Żelazowej Woli. Choć ta – jak wskazuje nasz rozmówca – cieszy się dobrą frekwencją cały rok, to właśnie miesiące wiosenne, letnie, wczesnojesienne najbardziej zachęcają do odwiedzin.

- Warto podkreślić, jak wspaniale zadbany jest park, który, w XIX-wiecznym rozumieniu, jest pomnikiem Fryderyka Chopina. Ponadto muzyka brzmi tam naprawdę piękne, dzięki doskonałemu systemowi nagłośnienia – mówi Laskowski.

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina pragnie pokazać, że miejsce urodzin Chopina żyje nie tylko historią, ale w ciągu ostatnich lat mocno poszerza kontekst (nasz gość przytacza tu m.in. organizowanie Dnia Dziecka, który jest bardzo popularnym wydarzeniem ostatnimi laty). Otwiera nową kartę w historii Żelazowej Woli, chcąc ożywić pamięć o naturalnej kulturowej przeszłości tego miejsca – części regionu mazowieckiego.

Atrakcje Festiwalu Kultury Regionalnej w Żelazowej Woli

- Publiczność na pewno ucieszy połączenie muzyki Chopina na fortepianie z muzyką tradycyjną wykonywaną przez znakomite regionalne kapele. Ale będzie można także wziąć udział w warsztatach i pokazach plecionkarstwa, haftu, ceramiki. To bardzo szeroko pokazuje kulturę tradycyjną, ciekawi zarówno rodziny z dziećmi jak i dorosłych miłośników tradycji. Pewnie okaże się, że narodziła nam się „nowa tradycja” i w weekend po festiwalu Chopin i jego Europa będziemy zapraszać na Festiwal Kultury Regionalnej w Żelazowej Woli – mówi z uśmiechem Aleksander Laskowski.

Festiwal w Żelazowej Woli rozpoczął się już o 10.00, potrwa do niedzieli wieczór. W programie m.in. koncerty fortepianowe (znakomici Eric Lu i Julia Łozowska), tradycyjne: Kapela Bursów, Kapela Jana Szymańskiego z Albinowa i folkowe: Janusz Prusinowski Kompania. Nie zabraknie warsztatów: plecionkarskich, tkackich, wycinankarskich, bibułkarskich i wielu innych. Szczegóły programu dostępne na stronie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

 

 

Ponadto w folkowym Poranku Dwójki:

  • Historia Polskiego Folku. W cyklu zaczęliśmy radiowy etap rozwoju polskiej sceny folkowej. Wojciech Ossowski przypomniał ostatnio postać Marii Jurkowskiej, matki chrzestnej polskiego bluesa oraz mentorki wielu młodych dziennikarzy muzycznych, w tym samego Narratora oraz bohatera dzisiejszego odcinka. Sławek Wierzcholski, bluesman, założyciel Nocnej Zmiany Bluesa i wieloletni prowadzący audycje w radiowej Trójce był bohaterem dzisiejszego spotkania z Historią Polskiego Folku. USŁYSZ WIĘCEJ

  • Dwójka na Miejscu. W cyklu „Małe ojczyzny z wielką historią” odwiedzamy dziś Puławy – nieduże, urokliwe miasteczko usytuowane nad Wisłą, w sąsiedztwie Kazimierskiego Parku Krajobrazowego. Na przełomie XVIII i XIX w. Puławy stały się ważnym ośrodkiem kulturalnym, w pałacu Czartoryskich bywali najwięksi poeci, malarze i muzycy. W dzisiejszej audycji po ogrodzie pałacowym naszych kolegów oprowadzała Grażyna Bartnik, kustosz w Muzeum Czartoryskich. Do Puław zapraszamy Państwa w imieniu Andrzeja Zielińskiego i Jakub Kukli.  

  • We wrześniu (szczególnie 7-8.09 i 14-15.09) odbędą się Europejskie Dni Dziedzictwa Tegoroczne hasło to Szlaki.Sieci.Połączenia. Już za tydzień, w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa, w Instytucie Kultury i Dziedzictwa Wsi w Warszawie, spotkanie ze stypendystami programów organizowanych przez Instytut. Będzie muzyka, taniec i rękodzieło. O szczegółach Piotr Dorosz rozmawiał z Magdaleną Trzaską.

  • W cyklu Nasze Niematerialne: Koronka bobowska.

  • Festival Numinosum. W miniony czwartek rozpoczął się w Warszawie 11. festiwal Numinosum. To pozycja obowiązkowa dla amatorów tańców balfolkowych. W programie koncerty, potańcówki, spotkania przy muzyce inspirowanej tradycyjnymi melodiami z krajów jak Francja, Włochy, Hiszpania, Węgry, czy Litwa, ale także warsztaty np. tańców portugalskich. Festiwal, który przez lata odbywał się w na terenie Kampinosu i warszawskiego Jazdowa teraz gości nad Wisłą i zachęca do wspólnej zabawy przy muzyce. Dziś od godz. 12.00 m.in. warsztaty tańców mołdawskich, bretońskich czy bałkańskich, a wieczorem - potańcówka z koncertami. Oczywiście niedziela także obfituje w taneczne atrakcje, szczegóły na facebookowej stronie festiwalu, a z jego uczestnikami spotkała się Aleksandra Tykarska.

piesek gramofon pan pies okulary radio

Słuchaliśmy:


7.09 Marco Uccellini Sonate, arie et correnti op. 3 nr 24 – Aria quinta sopra la bergamasca Cembaless (4:57)

7.16 Jan Sebastian Bach Koncert w stylu wloskim F-dur  BWV 971 cz III Allegro vivace Jean Rondeau (4:28)

7.26 Kaja i Janusz Prusinowscy Muzykancka Kompania Dziecięca Graj, gracyku (2:13)

7.30 The Ayoub Sisters Ya Mariam El Bekr (3:36)

7.37 Robert Schumann Mirty op. 25 nr 1, I. Dedykacja Mari Kodama (2:23)

7.45 Joe Hisaishi The Name of Life Thibault Cauvin (3:29)

7.54 Trio Joubran Nawwar (4:38)

8.02 Maurice Ravel, Koncert fortepianowy in G cz III  Alexandre Tharaud (p) + Orchestre Natioal de France dyr. Louis Langree  (4:09)

8.10 Adam Strug, Maniucha Bikont Tajemnica (4:46)

8:22 Siekiera Nowa Aleksandria (3:12)

8.27 Ludwig van Beethoven Trio na fortepian, klarnet i wiolonczele Es-dur op. 38, V. Scherzo. Allegro molto e vivace – Trio Eric Le Sage, Paul Meyer Meyer, Claudio Bohorquez (3:01)

8.31 Józef Szafrański Władysław Kretek Oberek (1:15) 

8.40 Johannes Brahms Tańce węgierskie nr 12 d-moll i nr 13 D-dur 

Cyprien Katsaris + Helene Mercier (3:56)

8.53 Julie Cooper, Grace Davidson, Oculus Ensemble Venus in Sunlight Grey (4:07)

9.08 Zofia Bielak Wind (4:37)

9.20 Yann-Fanch Kemener Trio Mazurka (Cecile) (5:32)

9.27 Janusz Prusinowski Kompania Wiązanka: Owczarek / Jedynak / Metochopin (4:38)

9.48 Fryderyk Chopin Preludia fis-moll op. 28 Eric Lu (2:10)

9.51 Avram Fefer Quartet Bedouin Dream (7:42)

 

***

Tytuł audycji: folkowy "Poranek Dwójki" 

Prowadził: Piotr Kędziorek

Data emisji: 7.09.2024

Godzina emisji: 9.30