Dzisiaj trudno sobie wyobrazić, że pierwsza w historii uroczystość wręczenia nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, zorganizowana w 1929 roku, trwała kilkanaście minut. Przyzwyczailiśmy się, że Oscary są kilkugodzinną ceremonią, śledzoną przez miliony widzów na całym świecie. Z myślą o nich organizatorzy podjęli decyzję, że gala zaczynać się będzie wcześniej. Będzie ją można oglądać od godz. 1.00 czasu polskiego.
11:13 P2 2025_02_28-08-06-32.mp3 97. gala wręczenia Oscarów - hołd dla strawionego pożarami Los Angeles (Poranek Dwójki)
Ceremonia owiana tajemnicą
Szczegóły scenariusza są trzymane w tajemnicy. Szef Akademii Bill Kramer i prezydentka Janet Yang zapowiedzieli, że wydarzenie będzie hołdem dla Los Angeles, miasta marzeń, które ostatnio ucierpiało wskutek niszczycielskich pożarów.
- Jesteśmy zdruzgotani skutkami pożarów i skalą strat, które dotknęły wielu członków naszej społeczności. Akademia zawsze była siłą jednoczącą branżę filmową. W obliczu obecnych trudności też jesteśmy zobowiązani do wspólnego działania. Chcemy wykorzystać tę okazję, by uczcić branżę. Przejdziemy przez to razem i zapewnimy poczucie uzdrowienia globalnej społeczności filmowej - podkreślili we wspólnym oświadczeniu.
Czytaj także:
Celebracja, rozrywka i aluzje polityczne
Od lat w trakcie ceremonii oscarowej celebracja i rozrywka ścierają się z mocnymi, politycznymi wypowiedziami. Takich aluzji zapewne nie zabraknie również w tym roku. Zgodnie z zapowiedzią wydarzenie ma obfitować także w artystyczne zwroty akcji.
Styczniowe nominacje wskazywały na wielki triumf twórców "Emilii Perez". Obraz otrzymał 13 szans na statuetki, m.in. w kategoriach najlepszy film, reżyseria, aktorka pierwszoplanowa (Karla Sofia Gascon) i drugoplanowa (Zoe Saldana).
Środowisko zachwyciło świeże spojrzenie Jacquesa Audiarda, który w swoim dziele połączył konwencje musicalu, kryminału i telenoweli. Francuski reżyser stworzył dzieło o prawniczce Ricie (w tej roli Saldana), która pomaga baronowi narkotykowemu dopełnić formalności związanych z zabiegiem korekty płci. Tak poznaje Emilię, która ma zupełnie inny system wartości niż szef kartelu. Gascon została pierwszą osobą transpłciową nominowaną do Oscara za główną rolę kobiecą.
Oscarowe zmagania bez udziału Polaków
Polski kandydat do statuetki za najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy - "Pod wulkanem" Damiana Kocura - odpadł z wyścigu po Oscara już na etapie shortlisty. Choć nie mamy swojego oficjalnego reprezentanta w tej kategorii, możemy trzymać kciuki za reprezentującą Danię "Dziewczynę z igłą" Magnusa von Horna. Obraz nawiązuje do historii Dagmar Overbye, którą w 1921 roku skazano na karę śmierci. Od czasu światowej premiery podczas ubiegłorocznego festiwalu w Cannes duńsko-szwedzko-polska koprodukcja zebrała wiele nagród.
***
Oscary po raz 97.
Ceremonia wręczenia 97. nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej odbędzie się w hollywoodzkim Dolby Theatre. Nazwiska laureatów ogłoszą m.in. Penelope Cruz, Emma Stone, Willem Dafoe, Selena Gomez, Cillian Murphy, Oprah Winfrey, Robert Downey Jr. oraz Scarlett Johansson.
Gospodarzem uroczystości będzie Conan O’Brien. Amerykańskiego aktora, komika i scenarzystę zobaczymy w tej roli po raz pierwszy.
*** ZOBACZ PEŁNĄ LISTĘ NOMINOWANYCH ***
PEŁNA LISTA NOMINOWANYCH:
Najlepszy film:
- "Konklawe"
- "Anora"
- "Emilia Pérez"
- "Wicked"
- "The Brutalist"
- "Kompletnie nieznany"
- "Diuna: Część druga"
- "Wciąż tu jestem"
- "Substancja"
- "Nickel Boys"
Najlepsza reżyseria:
- Jacques Audiard "Emilia Pérez"
- Sean Baker "Anora"
- Brady Corbet "The Brutalist"
- Coralie Fargeat "Substancja"
- James Mangold "Kompletnie nieznany"
Najlepsza aktorka:
- Cynthia Erivo "Wicked"
- Mikey Madison "Anora"
- Demi Moore "Substancja"
- Fernanda Torres "Wciąż tu jestem"
- Karla Sofía Gascón "Emilia Pérez"
Najlepszy aktor:
- Adrien Brody "The Brutalist"
- Timothee Chalamet "Kompletnie nieznany"
- Colman Domingo "Sing Sing"
- Ralph Fiennes "Konklawe"
- Sebastian Stan "Wybraniec"
Najlepsza aktorka drugoplanowa:
- Monica Barbaro "Kompletnie nieznany"
- Ariana Grande "Wicked"
- Felicity Jones "The Brutalist"
- Isabella Rossellini "Konklawe"
- Zoe Saldana "Emilia Pérez"
Najlepszy aktor drugoplanowy:
- Yura Borisov "Anora"
- Kieran Culkin "Prawdziwy ból"
- Edward Norton "Kompletnie nieznany"
- Guy Paerce "The Brutalist"
- Jeremy Strong "Wybraniec"
Najlepszy scenariusz adaptowany:
- Jay Cocks, James Mangold "Kompletnie nieznany"
- Peter Straughan "Konklawe"
- Jacques Audiard "Emilia Pérez"
- Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John "Divine G" Whitfield "Sing Sing"
- "Nickel Boys"
Najlepszy scenariusz oryginalny:
- Moritz Binder, Tim Fehlbaum, Alex David "5 września"
- Sean Baker "Anora"
- Brady Corbet, Mona Fastvold "The Brutalist"
- Jesse Eisenberg "Prawdziwy ból"
- Coralie Fargeat "Substancja"
Najlepszy film międzynarodowy:
- "Dziewczyna z igłą" (Dania)
- "Emilia Pérez" (Francja)
- "Flow" (Łotwa)
- "Wciąż tu jestem" (Brazylia)
- "Nasienie świętej figi" (Niemcy)
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy:
- "Anuja"
- "Ik ben geen robot"
- "The Last Ranger"
- "A Lien"
- "Człowiek, który nie mógł siedzieć cicho"
Najlepszy krótkometrażowy film animowany:
- "Beautiful Men"
- "Magic Candies"
- "In the Shadow of the Cypress"
- "Bez końca"
- "Beurk!"
Najlepszy pełnometrażowy film animowany:
- "Flow"
- "W głowie się nie mieści 2"
- "Pamiętnik ślimaka"
- "Wallace i Gromit: Zemsta pingwina"
- "Dziki robot"
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny:
- "Dzienniki Black Box" reż. Shiori Itô
- "Nie chcemy innej ziemi" reż. Yuval Abraham, Basel Adra, Hamdan Ballal, Rachel Szor
- "Wojna porcelanowa" reż. Brendan Bellomo, Slava Leontyev
- "Ścieżka dźwiękowa z zamachu stanu" reż. Johan Grimonprez
- "Sugarcane: rozliczenie z przeszłością" reż. Emily Kassie, Julian Brave NoiseCat
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny:
- "Death by Numbers"
- "I Am Ready, Warden"
- "Incident"
- "Instruments of a Beating Heart"
- "Pierwsza dziewczyna w orkiestrze"
Najlepsza muzyka do filmu:
- "The Brutalist"
- "Konklawe"
- "Emilia Pérez"
- "Wicked"
- "Dziki robot"
Najlepsza piosenka:
- "Never Too Late" z filmu "Elton John: Never Too Late"
- "El Mal" z filmu "Emilia Pérez"
- "Mi Camino" z filmu "Emilia Pérez"
- "Like A Bird" z filmu "Sing Sing"
- "The Journey" z filmu "Batalion 6888"
Najlepszy dźwięk:
- "Kompletnie nieznany"
- "Diuna: Część druga"
- "Emilia Pérez"
- "Wicked"
- "Dziki robot"
Najlepsze zdjęcia:
- "The Brutalist"
- "Diuna: Część druga"
- "Emilia Pérez"
- "Maria Callas"
- "Nosferatu"
Najlepszy montaż:
- "Anora"
- "The Brutalist"
- "Konklawe"
- "Emilia Pérez"
- "Wicked"
Najlepsza scenografia:
- "The Brutalist"
- "Konklawe"
- "Diuna: Część druga"
- "Nosferatu"
- "Wicked"
Najlepsza charakteryzacja:
- "Inny człowiek"
- "Emilia Pérez"
- "Nosferatu"
- "Substancja"
- "Wicked"
Najlepsze kostiumy:
- Arianne Phillips "Kompletnie nieznany"
- Lisy Christl "Konklawe"
- Janty Yates "Gladiator II"
- Linda Muir "Nosferatu"
- Paul Tazewell "Wicked"
Najlepsze efekty wizualne:
- "Obcy: Romulus"
- "Better Man"
- "Diuna: Część druga"
- "Królestwo Planety Małp"
- "Wicked"
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Prowadzenie: Roch Siciński
Gość: Artur Zaborski (krytyk filmowy)
Data emisji: 28.02.2025
Godz. emisji: 8.05
IAR/PAP/zch/kor