Ta przewrotna akcja jest częścią kampanii "Czytaj, zobacz więcej”, w której udział wzięli dziennikarze, aktorzy, muzycy i celebryci, m. in. Joanna Brodzik, Karolina Gruszka, Tomasz Kammel, Janusz L. Wiśniewski i Michał Żebrowski. Spacerują oni wśród półek pełnych książek i nawołują: "Nie czytaj!".
Twórcą spotu jest Adam Zych - przyznaje on, że koncepcję zapożyczył od Amerykanów, którzy już w 2008 roku wypuścili na rynek spot pt. "Don’t vote". – To był jednak świadomy wybór fabuły i konwencji – mówi artysta. – Chcieliśmy pokazać złe strony czytania, ale oczywiście w sposób ironiczny, przerysowując.
W USA koncepcja poskutkowała, a przewrotnie sformułowana "antyreklama" czytania odniosła spory sukces. Zdaniem doktora Jacka Wasilewskiego, socjologa ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, nad Wisłą ten sposób promowania literatury też ma szansę na sukces, bo Polacy lubią robić "wszystkim na przekór". – Część osób, gdy się ich do czegoś mocno namawia, wykazuje działanie odwrotne, zwłaszcza, jeśli komunikaty pochodzą od ludzi, którzy na siłę chcą być autorytetami i pouczają – tłumaczy dr Wasilewski.
Kadr z filmu promującego kampanię. Michał Szpak śpiewający "Nie czytaj, pośpiewaj"
Obejrzyj polską wersję spotu reklamowego klikając w załączony plik filmowy i posłuchaj całej rozmowy na temat kampanii z "Poranka".
(kd)