Pierwszymi samolotami latającymi w polskich barwach były maszyny przejęte w 1918 roku od zaborców. - Najwięcej ich zdobyliśmy na Niemcach w Poznaniu. Poza tym wraz z armią generała Hallera przybyły maszyny francuskie. Polska zakupiła także ponad 100 samolotów brytyjskich Bristol F.2B Fighter, które wzięły udział w wojnie z bolszewikami - opowiadał historyk Jarosław Dobrzyński.
Polskie władze dość szybko postanowiły uruchomić krajową produkcję, ale brak wykwalifikowanej kadry w powstałych zakładach sprawił, że pierwsze maszyny, tworzone na licencji włoskiej, nazywano latającymi trumnami. - Wszystko zmieniło się w roku 1928, wraz z powołaniem Państwowych Zakładów Lotniczych - zauważał prof. Goetzendorf-Grabowski. - Od tego czasu zaczęły powstawać ciekawe konstrukcje.
Za taką uważany był m.in. polski samolot bombowy Łoś, który cieszył się zainteresowaniem ze strony innych państw.
***
Tytuł audycji: Klub Ludzi Ciekawych Wszystkiego
Prowadzi: Hanna Maria Giza
Goście: prof. inż. Tomasz Goetzendorf-Grabowski (Politechnika Warszawska) i Jarosław Dobrzyński (Muzeum Lotnictwa w Warszawie)
Data emisji: 16.04.2016
Godzina emisji: 16.00
bch/gs