Georg Friedrich Kersting (1785-1847) był zaprzyjaźniony z Casparem Davidem Friedrichem, którego uważa się za najwybitniejszego niemieckiego romantyka. Kerstinga natomiast określa się jako jednego z najważniejszych przedstawicieli nurtu biedermeier. Jedna z wersji jego obrazu "Hafciarka" znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie i dobrze pokazuje, dlaczego biedermeier nazywa się niekiedy "udomowionym romantyzmem".
"Hafciarka" Kerstinga wpasowuje się idealnie w stereotyp biedermeierowskiego obrazu. To domowa idylla, w którym kobieta w gustownym saloniku oddaje się rytuałom codzienności. Idylla, a jednocześnie odzwierciedlenie moralnego ładu i społecznej harmonii, stabilizacji, pracowitości i etosu rodzinnego klasy średniej.
W obrazie sportretowana jest malarka Luiza Seidler, protegowana Goethego. Salonik, w którym jest ukazana, należy do Gerharda von Kügelena, również malarza, zaprzyjaźnionego, podobnie jak i sama Seidler, z Kerstingiem i Friedrichem. Jej obecność w Dreźnie, w domu przyjaciół, nie była jednak spowodowana jedynie odwiedzinami u dobrych znajomych. Młoda wdowa przebywała tam, aby oderwać myśli po śmierci młodo zmarłego męża. Malarstwo, muzyka, haft, domowe zacisze i natura (wszystkie te elementy znajdują się w obrazie) są zatem nie tylko składnikami mieszczańskiej idylli, ale też ukojeniem w żałobie.
***
Tytuł audycji: Jest taki obraz
Prowadzenie: Michał Montowski
Gość: dr Grażyna Bastek
Data emisji: 1.12.2019
Godzina emisji: 12.45
am/bch