"Uczta bogów" - Tycjan poprawia Belliniego

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2023 15:00
"Uczta Bogów" ukazuje znużonych winem mieszkańców Olimpu, a wśród nich Priapa, który z widoczną pod ubraniem erekcją zbliża się do śpiącej nimfy Lotis. Zarżał jednak osioł, nimfa się obudziła, a podniecony Priap stał się przedmiotem żartów odurzonego winem boskiego zgromadzenia.
Fragment obrazu Uczta Bogów
Fragment obrazu "Uczta Bogów"Foto: Bridgeman Images – RDA/Forum

Wykwintne studiola posiadało wielu włoskich książąt. Były to pomieszczenia przeznaczone do pracy intelektualnej, skupienia i kontemplacji. Ich wystrój stanowiły dzieła sztuki, przyrządy naukowe, ale też ciekawe twory natury. Przedmioty te miały stymulować umysł i duszę właściciela. Jednym z najwspanialszych studioli w Italii było Camarino d’Alabastro, należące do księcia Ferrary Alfonsa d’Este. Ukończono je w 1530 roku, było wyposażone w najciekawszą, a zarazem najwspanialszą serię renesansowych malowideł o tematyce mitologicznej.

Ulubionym gatunkiem malarskim renesansowych mecenasów była fabula, poesia, czyli opowieść oparta na mitologii lub antycznych dziełach literackich. Obrazy w Camerino d’Alabastro wychwalały Bachusa i jego zwyczaje. Jedno z dzieł z tego wnętrza – Uczta Bogów – ukazuje znużonych winem mieszkańców Olimpu, a wśród nich Priapa, który z widoczną pod ubraniem erekcją zbliża się do śpiącej nimfy Lotis. Zarżał jednak osioł, nimfa się obudziła, a podniecony Priap stał się przedmiotem żartów odurzonego winem boskiego zgromadzenia.

Jaki to miało związek z Alfonsem d'Este? Książę miał być zapewne utożsamiany z Bachusem, jako władca krainy pełnej dobrobytu, lecz także… znany wielbiciel ziemskich uciech.


Posłuchaj
14:40 2023_09_03 14_44_17_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Giovanni Bellini i Tycjan "Uczta bogów" (Jest taki obraz/Dwójka) 

"Uczta Bogów" była pierwszym obrazem zamówionym i wykonanym do Camerino d’Alabastro, została namalowana przez wybitnego weneckiego artystę Giovanniego Belliniego, który w 1514 roku, w czasie ukończenia obrazu był już leciwym mistrzem. Kolejne obrazy malował Tycjan, wschodząca gwiazda weneckiego malarstwa. Po wykonaniu trzech własnych kompozycji, "zmodernizował" tło we wcześniejszym o dekadę obrazie Belliniego. Tycjan domalował jedynie zielone wzgórze w tle po lewej stronie kompozycji, nie naruszając jednak grupy postaci, a zatem nie interweniując w symboliczne znaczenie i ogólną wymowę obrazu.

Giovanni Bellini (1516) i Tycjan (1529), "Uczta bogów", płótno, 170 x 188 cm, National Gallery of Art, Waszyngton

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 3.09.2023

Godz. emisji: 14.45

pg

Czytaj także

"Dama z gronostajem" - wieloznaczny obraz Leonarda da Vinci

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2023 15:00
"Dzieło życia Leonarda da Vinci przedstawia dziś, po czterech wiekach od swego powstania, widok olbrzymiej świątyni w ruinach" - pisał Leopold Staff. Na obraz ruiny składa się nie tylko rozproszenie nigdy nieukończonych kodeksów, ale też efekty upływu czasu i różnorodne zabiegi, jakim poddawano jego obrazy w przeszłości. Ich stan tak bardzo niekiedy odbiega od oryginalnego wyglądu, że chciałoby się zapytać, parafrazując słowa mistrza: Leonardo, po coś się tak trudził?
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Madonna pielgrzymów" - Caravaggio na ołtarzu

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2023 15:00
Tematem audycji była "Madonna pielgrzymów", zwana także "Madonną Loretańską" - jeden z najbardziej znanych ołtarzowych obrazów Caravaggia. 
rozwiń zwiń