Mark Rothko. Cykl do Seagram Building i potęga koloru

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2022 15:15
Cykl do Seagram Building ujawnił siłę abstrakcji. Obrazy Marka Rothki nie były bowiem dekoracją nad kanapę, lecz pełnymi emocji kompozycjami, o sile oddziaływania dorównującej malowidłom dawnych mistrzów.
Abstrakcyjne malarstwo Marka Rothki
Abstrakcyjne malarstwo Marka RothkiFoto: Andy Rain/PAP/EPA

W obrazach Rothki kolory przenikają się i żarzą – jak w dziele Tycjana przedstawiającym historię Apolla obdzierającego Marsjasza ze skóry. Jednak współczesny malarz stworzył dramatyczny, poruszający wyraz jedynie za pomocą kolorów, nie sięgając po temat krwawych, mitologicznych egzekucji.

Seagram Building – budynek o wytwornej, ciemnej elewacji przy Park Avenue na Manhattanie to ikona nowojorskiego modernizmu. Otwarto go w 1958 roku, a trzy lata później pojawił się w dwóch scenach w "Śniadaniu u Tiffany'ego", ekranizacji opowiadania Trumana Capote. Rothko został poproszony o obrazy do The Four Seasons. Przyjmując zamówienie, wiedział, że obrazy zawisną w restauracji, wyraził się nawet, że stworzy takie dzieła, których widok odbierze bogatym bestiom (w oryginale: sons of bitch) apetyt. Jednak podczas lunchu w The Four Seasons malarz zetknął się ze światem zupełnie sobie obcym – snobistycznym i bogatym towarzystwem z Manhattanu. Wówczas zrozumiał, że nie odbierze gościom apetytu swoimi obrazami, ponieważ nikt nie będzie zwracał na nie uwagi. Uznał, że luksusowa restauracja nie jest miejscem stosownym dla jego poważnych i pełnych wyrazu dzieł. Obrazy miały w jego intencji skłaniać do kontemplacji, do studiowania ich głębi i przestrzeni i wywoływać nastrój powagi i przejęcia.

W The Four Seasons miało zawisnąć siedem obrazów. Rothko namalował jednak około trzydziestu kompozycji. Pod koniec lat 60. XX wieku postanowił podarować część płócien z cyklu galerii Tate w Londynie. Warunkiem malarza było jednak to, aby obrazy wisiały zgodnie z jego założeniami. Chciał, by w przestrzeni galerii powstały właściwe warunki do odbioru dzieł, takie, których nie zapewniała luksusowa nowojorska restauracja. Malowidła miały wisieć blisko siebie, szczelnie otaczając widzów. Biały kolor ścian miał być przełamany odrobiną umbry i czerwieni. Światło natomiast powinno było być zbliżone do tego, jakie panowało w pracowni malarza. Po ustaleniu warunków obrazy przybyły do Londynu, dokładnie w dniu, w którym malarz popełnił samobójstwo – 25 lutego 1970 roku.

Mark Rothko, cykl obrazów do The Four Seasons

Posłuchaj
14:21 2022_03_27 14_45_59_PR2_Jest_taki_obraz.mp3 Mark Rothko. Cykl do Seagram Building i potęga koloru (Jest taki obraz/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadził: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 27.03.2022

Godzina emisji: 14.45

Czytaj także

Dwa obrazy abstrakcjonisty Marka Rothki zostały sprzedane za 76 mln dolarów

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2014 07:10
Obraz "Bez tytułu" z 1970 roku znalazł nabywcę za blisko 40 mln dolarów, zaś praca "Żółte, pomarańczowe, żółte, jasne pomarańczowe" z 1957 roku została wylicytowana za blisko 37 mln dolarów.
rozwiń zwiń