Festiwal "Opera dla głuchych". Między dźwiękami a ciszą

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2021 16:00
- Ten festiwal zawiera w sobie dzieła posługujące się formami przekazu, które pozwalają słyszącym na wgląd w świat głuchych, a głuchym na wejście w świat słyszących. W pewnym sensie jest to forma dialogu pomiędzy tymi dwiema grupami - mówił w Dwójce Karol Tymiński, artysta i współtwórca festiwalu "Opera dla głuchych".
Grafika ilustracyjna
Grafika ilustracyjnaFoto: shutterstock/Sergey Nivens

Posłuchaj
08:45 Wybieram Dwójkę Opera dla głuchych 25.08.2021.mp3 Festiwal Opera dla głuchych (Wybieram Dwójkę)

"Opera dla głuchych" to nazwa wyjątkowego festiwalu zorganizowanego przez Fundację Automatophon. Celem festiwalu organizowanego od 2017 roku jest wypracowanie nowego języka sztuk performatywnych, opartego

język migowy 1200.jpg
Język obcy? Mowa i kultura niesłyszących

na syntezie kultury słyszących oraz kultury głuchych, w szczególności unikatowych form wyrazu artystycznego typowych dla obu światów. Festiwal odbywa się od czerwca do października 2021 r. O swoich dziełach oraz o wzajemnym przenikaniu się świata dźwięków i świata ciszy opowiadali zaproszeni do audycji artyści i współtwórcy festiwalu.

- Posługuję się w czasie występu przetwornikami dźwięku, za pomocą których można na ciele odczuwać wibracje, ale też można odczuwać to, co ja dotykam, gdyż mam zamontowany na ręce mikrofon powierzchniowy. Jest to sposób na spotkanie w intymnym fizycznym połączeniu pomimo tego, że jesteśmy od siebie oddaleni - mówił o swoim koncercie "Przystań" Karol Tymiński.

- Spektakl jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak można widzowi głuchemu przedstawić w kompleksowy sposób, czym jest muzyka. To jest koncert dla jednego uczestnika. Utwór trwa 20 minut. W ciągu dnia spotykam się z sześcioma, maksymalnie dziewięcioma widzami - dodał.

Czytaj też:

- Powietrze jest dystrybuowane na różne sposoby i porusza folię oraz obiekty kinetyczne i jest odbierane jako fale. One nie są dźwiękowe, ale są odczuwane przez ciało w podobny sposób, poprzez kości i poprzez skórę. Jest to instalacja inspirowana aerodynamiką migania, języka osób głuchych - opowiadał o swojej instalacji "Przystań" Kuba Krzywiński.

Oba przedsięwzięcia artystyczne - "Przystań" i "Czas bez ruchu" to elementy festiwalu. "Są opowieścią o hałasie i ciszy. Kompozycją gestów, kroków i przenikliwych do szpiku kości dźwięków", mówią ich twórcy. Będzie można je zobaczyć 28 i 29 sierpnia w warszawskim Studio teatrgalerii oraz w świetlicy "Krytyki politycznej" przy ul. Jasnej 10. Festiwal odbywa się w dwóch różnych przestrzeniach.   

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Rozmawiał: Jakub Kukla

Goście: Karol Tymiński (muzyk, współtwórca festiwalu "Opera dla głuchych), Kuba Krzywiński (artysta performer, współtwórca festiwalu "Opera dla głuchych")

Data emisji: 25.08.2021

Godzina emisji: 16.30

mw

Czytaj także

Mikołaj Grabowski: zanim sięgnąłem po "Don Juana", musiałem pokonać własny lęk

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2021 11:33
- Myślałem, że bardziej znam się na sprawach polskich, więc o nich będę mówił. Mało się znam na Francji czy Anglii, no ale tak nieśmiało próbowałem zrobić "Króla Leara", w końcu "Tartuffe'a", a teraz przyszło do "Don Juana". Mówiąc szczerze, marzyłem o nim przez długie lata - powiedział w "Poranku Dwójki" reżyser spektaklu "Don Juan albo kamienna uczta".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ewa Błaszczyk: to miejsce podnosi wymowę spektaklu o kilka pięter

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2021 17:40
- Ten tekst w ogóle jest dla mnie szczególny, bo jest ważny. A że tak się złożyło, że prapremiera jest w Muzeum Powstania Warszawskiego, to tylko z korzyścią dla nas wszystkich - i twórców, i widzów spektaklu. Dlatego że to od razu idzie parę pięter do góry - mówiła w Dwójce Ewa Błaszczyk, reżyserka i wykonawczyni monodramu "Nazywam się Tamara Biakow i jestem legendą".
rozwiń zwiń