John Fulljames o "Fidelio": w tej operze wolność jest najważniejsza

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2021 18:00
- "Fidelio" uczy nas, że miłość jest najważniejszą mocą, dzięki której osiągamy wolność. Ta opera opowiada o nadziei, wolności i miłości, to sprawia, że jest uniwersalna. Przesłaniem tego dzieła jest to, że zmiana jest możliwa, Beethoven przypomina nam o naszym człowieczeństwie, którego nigdy nie możemy się wyrzec - mówił John Fulljames, reżyser inscenizacji opery "Fidelio" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, dyrektor artystyczny Duńskiego Teatru Królewskiego.
Plakat
PlakatFoto: mat. promocyjne

Posłuchaj
07:54 2021_10_22 17_19_54_PR2_Wybieram_Dwojke.mp3 Przed premierą "Fidelia" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (Wybieram Dwójkę)

"Fidelio" - jedyna opera w dorobku Ludwiga van Beethovena - to ponadczasowy hymn do wolności, w którym kompozytor przekonuje, że nie ma takiej wartości moralnej czy ekonomicznej, za którą warto by oddać wolność. 


Fidelio 1200.jpg
"Fidelio" wraca do Wrocławia po 40 latach przerwy

Na antenie Dwójki reżyser stwierdził, że opera jest sztuką wyjątkową. - Ten cud polega na tym, że jej tradycja sięga kilkuset lat wstecz, a opera jest wciąż żywym organizmem łączącym nas z przeszłością. Beethoven pracował nad tym dziełem w czasach napoleońskich, ale ta opowieść przemawia do nas bardzo silnie także dziś. Dlatego powstały inscenizacje osadzone w więzieniu Guantanamo czy w RPA. Uniwersalny kontekst umożliwia widzowi znalezienie własnego punktu odniesienia, u nas to opowieść o świetle wyłaniającym się z ciemności - zaznaczył.

Czytaj też:

John Fulljames podkreślił, że "Fidelio" jest niezwykłą operą. - W uproszczeniu to historia o Leonorze, która rusza na ratunek swojemu niesłusznie uwięzionemu mężowi. Całość rozpoczyna się w komediowym tonie, potem staje się bohaterska, w finale Beethoven jakby zapomina o akcji i pisze swoisty hymn dla wolności podobny do oratorium. To wszystko spaja muzyka, w której kompozytor pokazał swoje najwspanialsze cechy. Dlatego "Fidelio" powraca na operowe sceny, mimo że od powstania tego dzieła minęło już ponad 200 lat.

- Największym wyzwaniem dla śpiewaka jest traktowanie głosu jako instrumentu, chodzi o absolutną precyzję, punktualność muzyczną - mówił śpiewak Krzysztof Szumański, którego usłyszymy w partii Don Pizarra

Maria Stasiak występująca w roli Marceliny jest zachwycona wizualnym aspektem inscenizacji. - Wszystko jest minimalistyczne, chłodne, wręcz zimne. Uważam, że świetnym posunięciem było pozbycie się dialogów. Jest to spektakl bardzo nowoczesny, ale najważniejsze są relacje między postaciami - mówiła.

Premiera "Fidelia" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w niedzielę 24 października. Wydarzeniu patronuje Program 2 Polskiego Radia.

***

Rozmawiała: Monika Zając

Goście: John Fulljames (reżyser inscenizacji opery "Fidelio" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej), Krzysztof Szumański (śpiewak), Maria Stasiak (śpiewaczka)

Data emisji: 22.10.2021

Godzina emisji: 17.20

Materiał wyemitowano w audycji "Wybieram Dwójkę".

mo

Czytaj także

José Maria Florêncio: "Fidelio" inspiruje nas do nadludzkich wysiłków

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2020 09:00
- Czas, w którym przyszło nam żyć i tworzyć, jest szczególnie trudny. Ale wszyscy traktujemy naszą chęć dalszej pracy nad dziełem jako osobisty manifest życia. My chcemy dalej pracować, chcemy żyć i działać - mówił w Dwójce znakomity dyrygent José Maria Florêncio o premierze opery "Fidelio", która z powodu koronawirusa u jednego z członków chóru została przełożona.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Werther". Pierwsza w nowym sezonie premiera operowa w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2020 22:00
W audycji opowiadaliśmy o dramacie muzycznym w 4 aktach (pięciu obrazach) na podstawie dzieła Wolfganga Goethego pt. "Cierpienia młodego Werthera" w reżyserii Willy'ego Deckera, który od 8 października będzie można oglądać w Warszawie. W tytułowej roli wystąpi Piotr Beczała.
rozwiń zwiń