"Operowe światy Stanisława Moniuszki" - podwójne spojrzenie na twórczość kompozytora

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2024 17:00
- Książka "Operowe światy Stanisława Moniuszki" to spotkanie dwóch odrębnych spojrzeń. Taki dualizm, podwójne spojrzenie na twórczość Moniuszki może przynieść bardzo ciekawe, czasami wręcz zaskakujące efekty - mówił w Dwójce prof. Ziemowit Wojtczak.
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
Stanisław Moniuszko (1819-1872) Foto: Polskie Radio/grafika na podstawie materiałów znajdujących się w domenie publicznej
  • "Operowe światy Stanisława Moniuszki" to próba analizy stylu operowego kompozytora. 
  • O książce rozmawialiśmy z jej autorami, a są nimi: prof. Ziemowit Wojtczak - artysta śpiewak, pedagog wokalistyki oraz prof. Ryszard Daniel Golianek - muzykolog i historyk muzyki XIX wieku.

Próba analizy stylu operowego Stanisława Moniuszki

Książka "Operowe światy Stanisława Moniuszki" to próba analizy stylu operowego kompozytora. Punktem wyjścia były doświadczenia autorów związane z dorobkiem scenicznym Stanisława Moniuszki; prof. Ziemowit Wojtczak to artysta śpiewak, pedagog wokalistyki, prof. Ryszard Daniel Golianek to z kolei muzykolog i historyk muzyki XIX wieku.

Moniuszko czerpał z włoskiej kantyleny

Ziemowit Wojtczak podkreślił, że Moniuszko czerpał z włoskiej kantyleny. - O tym również jest nasza książka, takich przykładów możemy znaleźć wiele w jego twórczości. Jest nie tylko nagranie "Halki" w języku włoskim, ale także znakomicie po włosku brzmi "Paria" - stwierdził.

Czytaj też:

Opery Moniuszki stawały się manifestacjami polskości

Premiery oper Moniuszki stawały się manifestacjami polskości. - Od samego początku twórczość operowa Moniuszki była traktowana jako element sprawozdania z bieżącego stanu polskiego społeczeństwa. Chciano się utożsamiać z problematyką przedstawianą w tych dziełach, zaciążyło to na dalszej recepcji oper Moniuszki. Do dziś nie mogą się one wyzwolić ze swego politycznego czasu. Po dwóch wiekach należało by na to spojrzeć bardziej świadomie. Jednak nawet w XX i XXI wieku twórczość Moniuszki traktowano jak odpowiednią do budowania patriotycznego, narodowego i politycznego kontekstu - mówił Ryszard Daniel Golianek.

Podwójne spojrzenie i jego zaskakujące efekty

Ziemowit Wojtczak dodał, że książka to spotkanie dwóch odrębnych spojrzeń. - Taki dualizm, podwójne spojrzenie na twórczość Moniuszki może przynieść bardzo ciekawe, czasami wręcz zaskakujące efekty - zaznaczył.

Potrzeba interdyscyplinarnego spojrzenia

Odmienne specjalności zawodowe obu autorów wpłynęły na zróżnicowaną perspektywę interpretacji dzieł operowych kompozytora. Zetknięcie się świata artystycznego (wykonawczego) z muzykologicznym (teoretycznym) znakomicie odpowiada dzisiejszej potrzebie interdyscyplinarnego spojrzenia na wiele zagadnień związanych z problematyką teatru muzycznego.


Posłuchaj
14:27 2024_01_10 16_30_41_Dwojka_Wybieram_Dwojke.mp3 "Operowe światy Stanisława Moniuszki" - podwójne spojrzenie na twórczość kompozytora (Wybieram Dwójkę)

 

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Goście: prof. Ziemowit Wojtczak (artysta śpiewak, pedagog wokalistyki), prof. Ryszard Daniel Golianek (muzykolog i historyk muzyki XIX wieku)

Data emisji: 10.01.2024

Godzina emisji: 16.30

mo/aw/pr

Czytaj także

"Halka" Stanisława Moniuszki. Drastyczne tematy i najpiękniejsza polska aria

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2025 05:45
- Opera ta często była przedstawiana jako sielski obrazek z życia, wycięty z historii. Zaciemniano przy tym kontekst, który dotyczył rzeczy brutalnych i groźnych – mówił w Polskim Radiu o słynnym dziele Stanisława Moniuszki reżyser Mariusz Treliński. 1 stycznia wspominamy podwójną, z 1848 i 1858 roku, premierę "Halki".
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Chopin i jego Europa" 2023. Fabio Biondi: "Paria" Moniuszki to opera przepełniona melancholią

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2023 10:00
- "Paria" to rodzaj dziwnej i wyrafinowanej mieszanki czegoś, co prawdopodobnie powstało na wskutek wyobrażeń Moniuszki o Indiach i niezwykle nostalgiczną podróżą we wschodnim kierunku. Mówię mojemu zespołowi, że odnalazłem w tej muzyce tę samą melancholię i malarskość, na które pozwala nam literatura. Na przykład Dostojewski potrafił ująć te same odcienie. I to jest dla mnie fantastyczne, bardzo ekscytujące - mówił w Dwójce Fabio Biondi.
rozwiń zwiń