"Jezus nie był sojusznikiem posłów ani księży"

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2013 15:00
Założyciel chrześcijaństwa był przeciwko władzy, nie uprawiał polityki. Był wywrotowcem, anarchistą, tym, który wypowiada się przeciw represyjnym systemom. Taki przynajmniej jest bohater kontrowersyjnego monologu Klausa Kinskiego, po raz pierwszy wystawianego w Polsce.
Audio
  • Z Michałem Zadarą rozmawia Monika Pilch
  • Przed premierą "Sprawy Makropulos" w Teatrze Wielkim Operze Narodowej
  • Cezary Tomaszewski nt "Amadigi di Gaula" Haendla
Barbara Wysocka, fot. z prób do Jezusa Chrystusa Zbawiciela Klausa Kinskiego, reż. M. Zadara
Barbara Wysocka, fot. z prób do "Jezusa Chrystusa Zbawiciela" Klausa Kinskiego, reż. M. Zadara Foto: teatrdramatyczny.pl

– Tekst Klausa Kinskiego o Jezusie wypłynął na fali niemieckiej teologii posoborowej, która zwracała uwagę na to, jak dzikim i nieokiełznanym zjawiskiem był Jezus – mówił w audycji "Wybieram Dwójkę" Michał Zadara, ceniony reżyser teatralny, który przygotował dla warszawskiego Teatru Dramatycznego nigdy niewystawiany w naszym kraju monolog Kinskiego.
Jak podkreślał Zadara, tekst ten wydaje się mu dziś wciąż bardzo aktualny. – W dyskusji o Kościele i religii nie pojawia się tak oczywisty głos, że Jezus nie był sojusznikiem posłów ani księży, kogokolwiek, kto by reprezentował jakąś władzę – mówił reżyser o antysystemowym, anarchizującym duchu, w jakim wypowiadał się, i działał, Chrystus.   
Klaus Kinski – jeden z najbardziej kontrowersyjnych i najwybitniejszych aktorów niemieckich, współpracownik Wernera Herzoga – dwukrotnie wygłosił własną wersję życia Jezusa Chrystusa. Scenariusz "Jezusa Chrystusa Zbawiciela" jest uwieńczeniem jego wieloletniego zainteresowania Ewangeliami. Był to ostatni występ Kinskiego na żywo, przedstawił w nim Jezusa jako jednego z "najodważniejszych, najbardziej wolnych, najnowocześniejszych spośród wszystkich ludzi, który woli dać się zmasakrować, niż żywcem zgnić z innymi". Kinski wyrwał figurę Jezusa instytucjom władzy i przywrócił go kontrkulturze, przypominając, że Jezus nie chciał nigdy być sojusznikiem jakiejkolwiek władzy i przeciwstawiał się wszystkim stosunkom, w których człowiek jest poniżany i wykorzystywany.
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Michałem Zadarą, którą przeprowadziła Monika Pilch

***

Ponadto w "Wybieram Dwójkę": rozmowa przed niedzielną premierą "Sprawy Makropulos" w Teatrze Wielkim Operze Narodowej oraz spotkanie z Cezarym Tomaszewskim, który opowiadał o prmierze "Amadigi di Gaula" Haendla, przygotowywanej przez Capellę Cracoviensis. 

Audycję prowadziła Katarzyna Nowak.

14 lutego (czwartek)

Czytaj także

Rosjanie w stolicy! Ruszają Szalone Dni Muzyki

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2012 10:55
Blisko 1000 artystów i 60 koncertów w ciągu zaledwie 3 dni. W piątek w Warszawie rozpoczęły się Szalone Dni Muzyki. Tym razem w roli głównej wystąpią kompozytorzy rosyjscy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Opera schodzi do metra

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2012 07:04
23 października długo oczekiwana premiera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej: "Manon Lescaut" według Trelińskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Przed premierą: "Echa czasu"

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2012 08:22
W Teatrze Wielkim Operze Narodowej trwają przygotowania do nowej premiery: "Ech czasu", wieczoru baletowego w trzech częściach.
rozwiń zwiń